بورسیه تحصیلی کانادا

راهنمای انواع بورسیه تحصیلی کانادا ۲۰۲۲

بورسیه‌های مناسب ایرانیان

کانادا یکی از محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی در دنیا است، اما به دلیل بالا بودن نسبی شهریه دانشگاه و هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور، بسیاری از دانشجویان بین‌المللی علیرغم میل باطنی کشور دیگری را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند.

اما اگر واقعاً دلتان با تحصیل در دانشگاه‌های کاناداست، می‌توانید به گزینه جذابی مثل بورسیه تحصیلی کانادا و تحصیل کم هزینه و حتی رایگان در کانادا فکر کنید.

انواع بورسیه تحصیلی کانادا

برای ادامه تحصیل کم هزینه و یا رایگان، دریافت بورسیه تحصیلی کانادا بهترین گزینه پیش روی شماست. بر همین اساس، برای آشنایی بیشتر با انواع بورسیه تحصیلی کانادا و درک تفاوت هر یک از آنها، بهتر است جزئیات هر یک از این کمک هزینه‌های تحصیلی خارجی را مورد بررسی قرار دهیم:

اسکالرشیپ

اصلی‌ترین کمک هزینه تحصیلی کانادا اسکالرشیپ (scholarship) است که بر مبنای شایستگی علمی به دانشجوی بومی یا بین‌المللی ارائه می‌شود. برای مثال، اسکالرشیپ ورودی دانشگاه و یا اصطلاحاً entrance کاملاً براساس نمرات مقطع دبیرستان و پیش دانشگاهی به شما اهدا می‌گردد.

بورسیه

با اینکه همه کمک‌ هزینه‌های تحصیلی بورسیه نیستند، اشتباهاً خیلی از افراد به آنها بورسیه (Bursary) می‌گویند. در یک تعریف ساده، بورسیه براساس نیاز مالی دانشجو به وی اهدا می‌شود.

هدف اصلی بورسیه حمایت از دانش آموزان و یا دانشجویانی است که بدون حمایت مالی و کمک هزینه، امکان تحصیل در موسسات آموزشی کانادا را نخواهند داشت.

وام دانشجویی

یکی دیگر از انواع بورسیه های تحصیلی کانادا وام‌های دانشجویی (Student loans) است که سهم بزرگی از کمک‌های مالی را به خود اختصاص می‌دهد. معمولاً این وام‌ها توسط دولت‌های استانی و یا فدرالی کانادا و یا برخی بانک‌ها به دانشجویان پرداخت می‌شوند.

نرخ بهره و شرایط بازپرداخت وام دانشجویی بستگی زیادی به وام‌دهنده دارد، اما در اغلب اوقات، شما ملزم به پرداخت اصل و سود پول بعد از فارغ‌التحصیلی خواهید بود.

اسکالرشیپ TA

یکی از بورسیه های تحصیلی کانادا که با نام TA یا Teaching Assistant شناخته می‌شود در واقع وظیفه‌ای است که در آن دانشجو به استاد خود در موضوعات مختلفی از جمله تصحیح تکالیف درسی تا تدریس یک موضوع خاص در داخل کلاس کمک می‌کند.

بنابر خواسته‌های استاد و سطح تحصیلی، اسکالرشیپ TA می‌تواند حالت پاره‌وقت و یا حتی تمام‌وقت داشته باشد و به واسطه کارهایی که انجام می‌دهد، به صورت ماهانه حقوق و فاندی تحت عنوان Teaching Assistantship دریافت کند.

اسکالرشیپ RA

در فاند RA یا research assistant یک دانشجو به استاد خود در زمینه تحقیق و پژوهش موضوعی خاص کمک می‌کند.

عموماً این نوع از بورسیه تحصیلی کانادا از طریق منابع مالی پروژه تحقیقاتی تحت نظر یک استاد دانشگاهی تامین می‌شود و اغلب دانشجویان مقطع دکترا از شانس بیشتری برای دریافت فاند و اسکالرشیپ RA در حین تحصیل برخوردار هستند.

اسکالرشیپ GA

در نهایت نوبت به فاند دستیار تحصیلات تکمیلی و یا همان Graduate Assistantship می‌رسد که شباهت‌های زیادی به وظایف RA دارد، اما اغلب در مقاطع ارشد مثل MS و یا MBA رخ می‌دهد. معمولاً GA ترکیبی از TA و RA است و وظایف آن شامل تحقیق و پژوهش و کار بر روی امور آزمایشگاهی در مقطع کارشناسی ارشد می‌شود.

سازمان های ارائه دهنده بورسیه تحصیلی در کانادا

طبق اطلاعات ارائه شده در وب‌سایت THE، سازمان های ارائه دهنده انواع بورسیه تحصیلی کانادا به سه بخش دولتی، خصوصی و دانشگاهی تبدیل می‌شوند و به شرح زیر هستند:

بورسیه های دولتی کانادا

  • اسکالرشیپ ارشد Vanier Canada: این بورسیه کانادا برای جذب دانشجویان بین‌المللی و مطرح دکترا ایجاد شده و با ارزشی برابر با ۵۰ هزار دلار کانادا در سال (برای مجموع ۳ سال)، برای مقاطع دکترا و یا ترکیبی از کارشناسی ارشد و دکترا به کار می‌رود.
  • بورسیه فوق دکترا Banting: سازمانی که بورسیه تحصیلی کانادا را به دانشجویان واجد شرایط مقطع فوق دکتری در حوزه علوم طبیعی و اجتماعی و یا سلامت اختصاص می‌دهد.
  • جوایز پژوهشی دکترا IDRC: این بورسیه کانادا برای دانشجویان کشورهای در حال توسعه است که از قبل در حال تحصیل در دانشگاه‌های کانادا هستند.
  • اسکالرشیپ فوق دکتری NSERC: تعدادی از فاندهای دولت کانادا برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در علوم طبیعی و یا مهندسی را دارند.

بورسیه های خصوصی کانادا

  • اسکالرشیپ دکتری بنیاد پیر الیوت ترودو: نوع دیگری از بورسیه تحصیلی کانادا که برای دانشجویان بین‌المللی سطح دکترا در حوزه‌های علوم اجتماعی و انسانی قابل دسترس است و ارزش سالانه آن به حداکثر ۶۰ هزار دلار برای هر متقاضی واجد شرایط (برای حداکثر ۳ سال) می‌رسد.
  • فاند اسکالرشیپ Ted Rogers: هر ساله تا حداکثر ۲۰ متقاضی واجد شرایط تحصیلی را تحت حمایت خود قرار داده و بین ۲ تا ۴ سال تحصیلی، سالانه کمک هزینه ۲۵۰۰ دلاری به هر متقاضی ارائه می‌دهد.
  • کمک هزینه BMO Capital Markets: این موسسه با همکاری سازمانChildren’s Aid Foundation of Canada تا حداکثر ۳۰ بورسیه و اسکالرشیپ مجزا را به متقاضیان واجد شرایط ارائه می‌دهد.

بورسیه‌های دانشگاهی

  • بورسیه بین‌المللی Lester B. Pearson: این اسکالرشیپ توسط دانشگاه تورنتو داده می‌شود و برای شناسایی دانشجویان بین‌المللی دارای سوابق درخشان تحصیلی است. این نوع از بورسیه کانادا شهریه، تجهیزات درسی، هزینه‌های جانبی و اقامتی فرد را برای چهار سال پوشش می‌دهد.
  • بورسیه ورودی کالج هامبر: برای دانشجویان گواهی فارغ‌التحصیلی، دیپلم و دیپلم پیشرفته‌ای است که قصد دارند در ماه‌های می، سپتامبر و ژانویه به این کالج ملحق شوند. بودجه این نوع از بورسیه تحصیلی کانادا معادل ۲ هزار دلار از شهریه دانشجو در سال اول است.
  • اسکالرشیپ دانشجویان بین‌المللی دانشگاه یورک: یکی دیگر از بورسیه‌های دانشگاهی کشور کانادا که دارای ارزش ۶۰ تا ۱۰۰ هزار دلاری برای یک مقطع آموزشی ۴ ساله تحصیلی است و به دانشجویان ممتاز اختصاص دارد.

این فاندهای دانشگاهی شامل انواع دیگری نیز می‌شود که در ادامه راهنمای انواع بورسیه تحصیلی کانادا ۲۰۲۲ به توضیح آنها می‌پردازیم.

شرایط بورسیه تحصیلی کانادا در مقاطع مختلف

شاید این طور فکر کنید که بورسیه کانادا تنها مختص مقاطع دانشگاهی این کشور است، ولی در حقیقت این چنین نیست. هر مقطع آموزشی در کانادا دارای کمک هزینه تحصیلی اختصاصی بوده و شرایط بورسیه تحصیلی کانادا برای هر یک از آنها متفاوت است.

شرایط بورسیه تحصیلی مدارس کانادا

پیش از پرداختن به شرایط گرفتن بورسیه تحصیلی کانادا در سطح مدارس (ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان) کانادا، باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که بنابر قوانین دولتی این کشور، تحصیل از ۶ تا ۱۸ سالگی و پایان سطح دبیرستان در کانادا الزامی بوده و رایگان است.

بنابراین شاید این سوال برای شما پیش بیاید که آیا دانش‌آموزان بین‌المللی هم شامل تحصیل رایگان در مدارس کانادا می‌شوند و یا اینکه نیاز به استفاده از بورسیه تحصیلی کانادا و یا پرداخت شهریه پیدا خواهند کرد؟

۱. بورسیه تحصیلی مقطع دبستان در کانادا

طبق آمار ارائه شده در وب‌سایت رسمی educanada، بنابر استان و محل تحصیلی شما در کشور کانادا، از سن ۶ تا ۱۶ الی ۱۸ سالگی (تمامی مقاطع ابتدایی تا پایان متوسطه) تحصیل رایگان خواهد بود.

این موضوع تنها به افراد مقیم کانادا و یا شهروندان این کشور اختصاص دارد و در صورتی که یک دانشجوی بین‌المللی تمام‌وقت در حال تحصیل در کانادا باشید، فرزند شما امکان تحصیل رایگان در مدارس دولتی این کشور را خواهد داشت.

اما اگر یک دانش‌آموز بین‌المللی فاقد شرایط بالا باشید، ملزم به پرداخت شهریه هستید و یا باید از گزینه احتمالی اخذ بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع دبستان و راهنمایی استفاده کنید.

معمولاً بورسیه کانادا در این مقطع تحصیلی از سطح ۷ سیستم آموزشی کانادا شروع می‌شود و به عنوان فاند ورودی بخشی از هزینه‌های تحصیل سالانه (چیزی در حدود ۲۵۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار) یک دانش‌آموز را پوشش می‌دهد و قابل تمدید است. البته دانش آموزانی با نمرات درخشان!

۲. بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع دبیرستان

در اغلب اوقات، تعداد بورسیه کانادا برای مقطع دبیرستان بیشتر از سطح ابتدایی و راهنمایی است اما ممکن است تنها برای برخی از کشورها و یا شهروندان و افراد مقیم دائمی کانادا در دسترس باشد یا فقط بخشی از هزینه تحصیلی دانش‌آموز را پوشش دهد.

در حال حاضر انواع بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع دبیرستان شامل موارد زیر می‌شود:

  • اسکالرشیپ BeArt Presets
  • فاند ThePensters Essay Writing Contest
  • بورسیه Berows International Scholarship
  • اسکالرشیپ Toptal STEM
  • کمک هزینه MobilitySeeker Outdoor Sports
  • اسکالرشیپ Facebook Grace Hopper

گرفتن بورسیه تحصیلی کانادا در سطح دبیرستان بستگی زیادی به سوابق تحصیلی، هنری و یا ورزشی دانش‌آموز داشته و به دلیل تاثیر مثبت در پذیرش کالج و دانشگاه، رقابت زیادی برای دریافت آن وجود دارد.

شرایط بورسیه تحصیلی دانشگاه های کانادا

اکنون نوبت به بررسی شرایط بورسیه تحصیلی کانادا در مقاطع دانشگاهی این کشور می‌رسد. بهترین توصیه برای دریافت بورسیه کانادا این است که حتماً با بخش پذیرش وب‌سایت دانشگاه مورد نظر خود مکاتبه کرده و از انواع فاند و اسکالرشیپ بین‌المللی باخبر شوید.

۱. شرایط بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع کارشناسی

معمولاً تعداد فاندها و بورسیه‌های تحصیلی مقطع کارشناسی و یا همان undergraduate کشور کانادا در مقایسه با مقطع کارشناسی ارشد و دکترا کمتر بوده و نیاز به تلاش بیشتری برای موفقیت در این پروسه دارد.

در حالت کلی، شروط اخذ بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع لیسانس به شرح زیر است:

  • داشتن شرط سنی و گپ تحصیلی پایین (زیر ۲۸ سال)
  • داشتن معدل نهایی بالا (نمره GPA -2.5 یا ۳)
  • ارائه نمرات آزمون‌هایی نظیر SAT یا GRE به عنوان مزیت تحصیلی
  • ارائه برنامه و رزومه تحصیلی موجه
  • نمره زبان آکادمیک (معادل حداقل نمره آیلس ۶.۵ تا ۷)

البته ممکن است برخی از بورسیه های کانادا شامل شروط نمره زبان و شرط سنی نباشد.

۲. شرایط بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع کارشناسی ارشد

اگر مایل به گرفتن بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع کارشناسی ارشد باشید، معمولاً نیاز به شرایط زیر خواهید داشت:

  • داشتن حداقل معدل نهایی GPA 3.5 از مدرک کارشناسی
  • داشتن حداقل میانگین نمره ورودی ۸۵ درصد که توسط دانشگاه تعیین می‌شود
  • ثبت‌نام در یک دوره تمام‌وقت با حداقل اعتبار یک ساله
  • تمایل به شرکت در برنامه‌های تحصیلی دارای پایان‌نامه
  • اثبات علاقه به شرکت در حوزه‌های علمی و پژوهشی (برای برخی از رشته‌های دانشگاهی)
  • داشتن رزومه و انگیزه‌نامه تحصیلی
  • توصیه‌نامه اساتید دانشگاهی
  • داشتن حداقل نمره زبان آکادمیک ۷ تا ۷.۵
  • مرتبط بودن مدرک تحصیلی قبلی با رشته دانشگاهی درخواستی

۳. شرایط بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع دکترا

برای بررسی شرایط بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع دکترا باید بگوییم که فاکتورهای عمومی زیر برای اپلای این موقعیت ارزشمند تحصیلی در کشور کانادا موردنیاز خواهد بود:

  • داشتن حداقل نمره معدل GPA 3 از آخرین مدرک تحصیلی
  • داشتن حداقل نمره میانگین ۷۵ تا ۸۰ درصدی از دو ترم آخر تحصیلی دانشگاه
  • ارائه نتایج آزمون‌های بین‌المللی مثل GRE و GMAT به عنوان مزایای رقابتی
  • داشتن حداقل نمره زبان آکادمیک ۷.۵
  • بهره‌مندی از مدرک فارغ‌التحصیلی ارشد مرتبط با دوره دکتری
  • داشتن انگیزه‌نامه و توصیه نامه موجه

ممکن است برای برخی از بورسیه های تحصیلی کانادا در این مقطع آموزشی، شرط ریزنمرات تحصیلی، ارائه پژوهش و مقاله علمی و یا شرط سنی و گپ تحصیلی نیز تعیین شده باشد.

شرایط بورسیه تحصیلی کالج های کانادا

شاید مایل به اپلای برای اخذ کمک هزینه در مقاطع دانشگاهی نباشید و بخواهید برای بورسیه تحصیلی کانادا با مدرک دیپلم و تحصیل کم‌هزینه یا رایگان در سطح کالج این کشور اقدام کنید.

شرایط مورد نیاز این سطح نیز بسیار به مقطع کارشناسی شبیه بوده و شامل فاکتورهای زیر می‌شود:

  • ارائه حداقل نمره زبان آکادمیک ۶.۵ تا ۷
  • ارائه نمونه کار عملی و یا پژوهشی (برای شرکت در دوره‌های فنی و حرفه‌ای)
  • داشتن نتایج آزمون‌های بین‌المللی مثل SAT یا ACT به عنوان مزیت رقابتی
  • داشتن حداقل نمره معدل GPA 3
  • ریزنمرات درسی اصلی باید حداقل ۷۵ درصد از نمره کل باشد
  • شرط سنی تا حداکثر ۲۸ یا ۲۹ سال
  • برنامه و رزومه تحصیلی موجه

برای اخذ بورسیه تحصیلی کانادا در هر یک از دوره‌های آموزشی، باید به طور همزمان برای دریافت پذیرش تحصیلی و ارزیابی پرونده اسکالرشیپ درخواست دهید.

مراحل اخذ بورسیه تحصیلی کانادا

مراحل اخذ بورسیه تحصیلی کانادا بنابر نوع رشته، مقطع تحصیلی و موسسه آموزشی متغیر است، اما در حالت عمومی به روال زیر خواهد بود:

  • مراجعه به وب‌سایت موسسه آموزشی کانادایی (کالج و یا دانشگاه)
  • اطلاع از شرایط مورد نیاز شرکت در برنامه بورسیه کانادا (مثل حداقل نمره و ددلاین اپلای)
  • تکمیل فرم درخواست آنلاین بورسیه و اسکالرشیپ
  • ارسال مدارک مورد نیاز پذیرش تحصیلی و بورسیه کانادا به صورت همزمان (مثل ترجمه رسمی مدارک تحصیلی و ریزنمرات)
  • انتظار برای دریافت نتیجه از طریق ایمیل و یا حساب کاربری در وب‌سایت

مدارک مورد نیاز برای بورسیه تحصیلی کانادا

بنابر اطلاعات ارائه شده در وب‌سایت idp، مدارک لازم برای بورسیه تحصیلی کانادا شامل موارد زیر می‌شود:

  • ارائه کپی برابر اصل مدارک دانشگاهی و ریزنمرات تحصیلی
  • کپی مدارک هویتی و پاسپورت معتبر
  • انگیزه نامه و رزومه کامل تحصیلی
  • توصیه نامه اساتید قبلی دانشگاه
  • ارائه نتایج قبولی در آزمون‌های مهارت‌سنجی بین‌المللی (مثل GRE، GMAT، SAT و یا ACT)
  • ارائه مدرک زبان آکادمیک آیلتس و یا تافل با حداقل نمره درخواستی
  • ارائه مقاله علمی و یا تحقیقاتی، یا کارهای عملی مرتبط با زمینه تحصیلی (مزیت رقابتی)
  • داشتن سوابق شرکت در کارهای داوطلبانه مرتبط با حوزه تحصیلی
  • تکمیل و امضای فرم درخواست اسکالرشیپ
  • سوابق کاری مرتبط با حوزه تحصیلی (در صورت وجود)
  • ارائه آزمایش مدیکال (درصورت درخواست)
  • ارائه نامه پذیرش تحصیلی دانشگاه (در صورت همزمان نبودن پروسه)

مبلغ بورسیه تحصیلی کانادا چقدر است؟

اصولاً نمی‌توان عدد دقیقی در مورد مبلغ بورسیه تحصیلی کانادا ارائه داد، چون بنابر آمار ارائه شده در وب‌سایت scholarshiproar، هر ساله بیش از ۸۰۰ بورسیه و اسکالرشیپ در این کشور ارائه می‌شود که دارای انواع مختلفی هستند و ممکن است بخش و یا کل هزینه تحصیلی دانشجو را شامل شوند.

به طور معمول بورسیه کانادا شامل یک کمک‌هزینه ماهانه حداقل ۲۵۰۰ دلاری شده و در صورتی که به صورت کامل و یا همان فول فاند باشد، می‌تواند تمام هزینه‌های شهریه، خوابگاه، بیمه درمانی و حتی سفر دانشجو را پوشش دهد.

برای درک بهتر متغیر بودن مبلغ بورسیه تحصیلی کانادا بد نیست به این موضوع اشاره کنیم که مثلاً بورسیه مقاطع کارشناسی، ارشد و یا دکترای دانشگاه واترلو تا حداکثر ۱۰ هزار دلار برای هر سال است، اما فاند تحصیلی مشابهی در دانشگاه مونترال، تا حداکثر ۲۷ هزار دلار در سال برای دانشجویان واجد شرایط ارزش خواهد داشت.

بورسیه تحصیلی کانادا برای ایرانیان

در رابطه با بورسیه تحصیلی کانادا برای ایرانیان حتماً باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که اغلب فاندهای دولتی کشور کانادا به دانشجویان بومی و مقاطع ارشد و دکترا اختصاص دارند و تنها برخی از آنها برای متقاضیان و دانشجویان بین‌المللی از جمله ایرانیان اختصاص داده شده‌اند.

به همین خاطر، موقع جستجو در مورد فهرست جدیدترین بورسیه‌های تحصیلی کانادا، توصیه می‌کنیم که حتماً شرایط کامل هر بورسیه کانادا (مثل کمک هزینه ترمیک یا فول فاند، تابعیت متقاضیان، شرایط اپلای، تاریخ اپلای و غیره) را به دقت مطالعه کنید.

برخی از بهترین بورسیه‌‌های تحصیلی کانادا برای ایرانیان به شرح زیر هستند:

  • اسکالرشیپ Ritchie-Jennings Memorial
  • فلوشیپ Neporany دکترای بریتیش کلمبیا
  • بورسیه Undergraduate In-Course Bursary
  • فاند Y دانشگاه سیمون فریزر
  • اسکالرشیپ شهریه SGS دانشگاه لثبریج

بررسی ۵ مورد از بورسیه دانشگاه های کانادا

با توجه به تنوع بالای بورسیه دانشگاه های کانادا، تنها به جزئیات ۵ بورسیه برتر این کشور اشاره می‌کنیم:

بورسیه دانشگاه بریتیش کلمبیا

 در توضیح مختصر شرایط بورسیه دانشگاه بریتیش کلمبیا باید بگوییم که اسکالرشیپ International Major Entrance Scholarship (IMES) یکی از محبوب‌ترین فاندهای این موسسه آموزشی معروف است که دارای ارزش ۲۵ هزار دلاری بوده و شهریه و هزینه‌های جانبی دانشجو را برای حداکثر ۳ سال متوالی پوشش می‌دهد.

بورسیه دانشگاه مک گیل

با مراجعه به وب‌سایت رسمی McGill متوجه این موضوع می‌شوید که این دانشگاه مطرح و معتبر کانادایی دارای تعداد زیادی اسکالرشیپ و بورسیه تحصیلی کانادا است که هرساله به دانشجویان واجد شرایط متقاضی تحصیل در این موسسه آموزشی ارائه می‌دهد.

برای مثال، فاند Entrance scholarships for future undergraduates یکی از گزینه‌هایی است که براساس رزومه تحصیلی دانشجویان تازه‌وارد در مقطع کارشناسی تمام‌وقت اهدا می‌شود و شامل دو حالت زیر است:

  • اسکالرشیپ یکساله: غیرقابل تمدید و با ارزش ۳ هزار دلار
  • فاند اصلی Major: دارای ارزش تقریبی بین ۳ تا ۱۲ هزار دلار (که در صورت داشتن شرایط لازم دانشجو امکان تمدید سالانه آن برای حداکثر ۳ تا ۴ سال وجود دارد)

بورسیه تحصیلی دانشگاه تورنتو

در مبحث بورسیه کانادا نوبت به مطرح‌ترین و مشهورترین موسسه آموزشی کشور کانادا یعنی تورنتو می‌رسد.

با رجوع به وب‌سایت رسمی این دانشگاه و بخش Scholarships متوجه این موضوع می‌شوید که قسمت مجزایی به نام General U of T Scholarships برای انواع متقاضیان بومی و بین‌المللی بورسیه تحصیلی دانشگاه تورنتو قرار داده شده که بدون نیاز به درخواست مجزا، شرایط دریافت فاند تحصیلی این دانشگاه در برخی از حالت‌های زیر برای شما لحاظ می‌گردد:

  • U of T Scholars Program: دارای ارزش ۷۵۰۰ دلاری بوده و زمانی که برای رشته مهندسی این دانشگاه اپلای می‌کنید، به صورت خودکار شرایط دریافت آن برای شما بررسی می‌شود.
  • President’s Scholars of Excellence Program: دارای ارزش ۱۰ هزار دلاری بوده و زمانی که برای رشته مهندسی این دانشگاه اپلای می‌کنید، به صورت خودکار شرایط دریافت آن برای شما بررسی می‌شود.

بورسیه تحصیلی دانشگاه ساسکاچوان

اگر مایل به ادامه تحصیل در دانشگاه ساسکاچوان کانادا هستید، این امکان را دارید تا در صورت داشتن شرایط تحصیلی لازم به صورت خودکار از امکانات بورسیه تحصیلی دانشگاه ساسکاچوان استفاده و تحصیل کم هزینه را در این موسسه آموزشی معتبر تجربه کنید.

برای مثال، دو فاند مطرح این دانشگاه در بخش International student awards قرار داده شده که شامل موارد زیر می‌شود:

  • International Excellence Awards: این بورسیه دارای ارزش ۱۰ هزار دلاری بوده و براساس رزومه و سوابق تحصیلی درخشان دانشجو به وی اهدا می‌شود.
  • International Baccalaureate (IB) Excellence Awards: این فاند تحصیلی دارای ارزش ۲۰ هزار دلاری بوده و همانند گزینه بالا، در صورت واجد شرایط بودن دانشجو در زمان اپلای، به صورت خودکار به وی تعلق خواهد گرفت.

بورسیه تحصیلی دانشگاه آلبرتا

در نهایت نوبت به بررسی مختصر شرایط بورسیه تحصیلی دانشگاه آلبرتا می‌رسد که در آن انواع بورسیه کانادا برای مقاطع دانشگاهی مختلف دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌شود. تنها کافیست تا فرم درخواست پذیرش و اپلای اسکالرشیپ وب‌سایت دانشگاه را تکمیل کنید تا مناسب‌ترین گزینه‌ها به شما پیشنهاد شود.

برای مثال، دو فاند معروف تحصیلی آلبرتا برای مقطع کارشناسی به شرح زیر است:

  • President’s International Distinction: این نوع از بورسیه کانادا برای دانشجویان بین‌المللی مقطع کارشناسی با سوابق تحصیلی درخشان است که سال اول ورودی‌ شان در دانشگاه آلبرتا است و می‌توانند از حداکثر ۱۲۰ هزار دلار کمک هزینه تحصیلی در نهایت ۴ سال متوالی برخوردار شوند.
  • International Leader Scholarship: نوع دیگری از فاند تحصیلی که تا حداکثر ۱۰ هزار دلار ارزش داشته و به دانشجویان بین‌المللی این دانشگاه اختصاص دارد.

شرایط بورسیه تحصیلی کانادا برای رشته پزشکی

اصولاً دریافت نامه پذیرش تحصیلی رشته پزشکی در کشور کانادا به خودیِ خود کاری سخت و زمان‌بر است. برهمین اساس، باید بدون تعارف پذیرای این واقعیت باشید که شرایط بورسیه تحصیلی کانادا برای رشته پزشکی به مراتب سخت‌تر و رقابتی‌تر بوده و نیاز به تلاش و دقت فراوانی از سوی شما دارد.

با توجه به اینکه هر یک از دانشگاه‌های کانادا شرایط اپلای متفاوتی برای درخواست بورسیه کانادا ارائه داده‌اند، تنها به صورت کلی به شرایط بورسیه تحصیلی کانادا برای رشته پزشکی اشاره می‌کنیم:

  • داشتن حداقل مدرک کارشناسی مرتبط با حوزه پزشکی (اغلب دانشگاه‌های کانادا با مدرک دیپلم اجازه ورود مستقیم دانشجو به این رشته و اپلای فاند را نمی‌دهند)
  • داشتن حداقل معدل نهایی ۲.۵ تا ۳ GPA
  • نمرات دروس اصلی آخرین مدرک تحصیلی دانشجو باید حداقل بین ۷۰ تا ۷۵ درصد از کل نمره باشد
  • قبولی در آزمون پزشکی MCAT
  • ارائه مقاله علمی و پژوهشی و هرگونه کار داوطلبانه مرتبط با حوزه پزشکی
  • ارائه توصیه‌نامه اساتید قبلی دانشگاه
  • موفقیت در چندین مصاحبه آنلاین و حضوری دانشگاه
  • داشتن حداقل نمره زبان آکادمیک ۷ آیلتس

دلایل رد شدن درخواست بورسیه تحصیلی کانادا چیست؟

اگر روی دریافت بورسیه تحصیلی کانادا برای ادامه تحصیل در این کشور حساب ویژه‌ای باز کرده‌اید، اما علیرغم تلاش فراوان، با رد درخواست و ریجکتی فاند روبرو شده‌اید، ممکن است به خاطر وجود یکی از دلایل زیر در پرونده ارسالی شما باشد:

  • پایین بودن معدل نهایی (در اغلب اسکالرشیپ‌ها نمره معدل GPA شما باید بین ۲.۵ تا ۳ باشد)
  • وجود نقص و تکمیل نبودن اطلاعات رزومه تحصیلی
  • عدم هماهنگی مدرک تحصیلی قبلی با بورسیه تحصیلی درخواستی در کانادا
  • عدم توانایی کافی برای ارائه انگیزه‌نامه و Cover letter موجه
  • ناکافی و نامعتبر بودن توصیه‌نامه‌های دانشگاهی
  • نداشتن تمکن مالی اولیه (اتکای کامل به پوشش مالی بورسیه کانادا)
  • نداشتن آمادگی کافی در برگزاری مصاحبه‌های آنلاین و حضوری
  • تطابق نداشتن اطلاعات ارائه شده در مصاحبه با انگیزه‌نامه
  • کامل نبودن مدارک تحصیلی دانشجو
  • پایین بودن نمره زبان آکادمیک
  • بالا بودن سن و گپ تحصیلی دانشجو
  • پایین بودن نمرات دروس اصلی و تخصصی رشته تحصیلی

سوالات متداول

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد وزمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد وزمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد وزمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.