راهنمای تحصیل در کانادا

راهنمای صفر تا صد تحصیل در کانادا ۲۰۲۳

فهرست مطالب

تحصیل در کانادا نه آنقدرها سخت است و نه آنقدرها آسان. مثل هر کار دیگری سختی‌های خودش را دارد؛ از سختی انتخاب بین دانشگاه‌های مختلف گرفته تا چالش‌های تقویت زبان برای گرفتن پذیرش و در نهایت هم دوندگی‌ها و استرس‌های دریافت ویزای تحصیلی. آگاهی از شرایط تحصیل در کانادا و فرآیند آن، به شما کمک خواهد کرد تا احتمال موفقیت خود را در این پروسه بیشتر کنید. در این مطلب، راهنمای صفر تا صد تحصیل در کانادا را با هم مرور می‌کنیم.

اصلا چرا تحصیل در کانادا؟

شاید با خودتان اینطور فکر کنید که اصلاً چرا باید به فکر اپلای کانادا باشید، وقتی که گزینه‌های تحصیلی کم‌هزینه‌تر و یا حتی راحت‌تری مثل آلمان و یا ترکیه برای شما وجود دارد، اگر چنین موضوعی ذهن‌تان را درگیر کرده، بد نیست نگاهی به مزایای بلندبالا و منحصر به فرد تحصیل در کانادا بیاندازید:

  • امکان انجام کار دانشجویی
  • وجود گزینه‌های متنوع بورسیه تحصیلی در کانادا
  • امکان همراهی همسر و فرزند دانشجو در هنگام درس خواندن در کانادا
  • کیفیت بسیار بالای سیستم آموزشی
  • دانشگاه‌های دارای رنکینگ جهانی
  • اعتبار بالای مدارک دانشگاهی
  • امکان دریافت مجوز کار تمام وقت بعد از فارغ‌التحصیلی
  • امکان دریافت مجوز کار آزاد برای همراه دانشجو در کانادا
  • امکان دریافت اقامت کانادا از طریق تحصیل
  • فرصت‌های کاری بی‌شمار

شرایط تحصیل در کانادا چیست؟

به غیر از ویزای توریستی، اغلب مجوزهای بلندمدت حضور در کشور کانادا، همگی نیاز به یک دعوت‌نامه اختصاصی از داخل این کشور دارند.

پس اگر در تکاپو برای اپلای کانادا و تحصیل در این کشور هستید، باید اول از همه به فکر انتخاب استان و شهر و دانشگاهی مناسب برای رشته تحصیلی موردنظر خود باشید. موردی که جزو اولویت‌های اصلی راهنمای تحصیل در کانادا است.

شما باید یک دانشگاه معتبر کانادایی را انتخاب کرده و با رجوع به وب‌سایت رسمی و بخش پذیرش دانشگاه، از جزئیات و شرایط پذیرش تحصیلی کانادا برای دانشجویان خارجی باخبر شوید.

با مطالعه شرایط دریافت دعوت‌نامه از دانشگاه کانادایی، متوجه این موضوع می‌شوید که برخی از مدارک موردنیاز عمومی و الزامی بوده و برخی دیگر تنها برای بعضی از رشته‌های تخصصی درخواست می‌شوند و یا در صورت ارائه به عنوان مزیت رقابتی به شمار می‌روند.

به طور خلاصه شرایط اصلی پذیرش تحصیلی دانشگاه‌های کانادایی شامل موارد زیر هستند:

  • حداقل نمره زبان آیلتس ۶.۵ آکادمیک (در رشته‌های تخصصی مثل پزشکی حداقل نمره ۷ تا ۷.۵ مورد نیاز است)
  • نمره معدل آخرین مدرک تحصیلی بر مبنای استاندارد GPA
  • ترجمه رسمی ریزنمرات و مدارک تحصیلی دانشجو
  • انگیزه نامه
  • توصیه نامه اساتید دانشگاهی
  • پرداخت هزینه ارزیابی (ادمیشن فی)

از موارد اختصاصی نیز می‌توان به آزمون‌های GRE‌ و GMAT‌ برای رشته‌هایی مثل مدیریت و یا مهندسی اشاره کرد.

اما این کل ماجرای اپلای کانادا نیست، چون تازه بعد از دریافت پذیرش تحصیلی کانادا نوبت به ویزای تحصیلی کانادا می‌رسد که جواز اصلی ورود شما به این کشور است.

چطور پذیرش تحصیلی کانادا را بگیریم؟

گام اول ادامه تحصیل در کانادا، انتخاب صحیح یک موسسه آموزشی ثبت شده معتبر و یا اصطلاحاً DLI (Designated Learning institutions) است. شما این امکان را دارید تا برای اپلای کانادا به طور همزمان برای یک یا چند دانشگاه و یا کالج کانادایی اقدام کنید.

اما باید شرایط تحصیل در موسسه آموزشی با سوابق تحصیلی شما مطابقت بالایی داشته باشد؛ یعنی اگر دارای مدرک تحصیلی از یک دانشگاه آزاد ناشناخته در ایران هستید و وضعیت نمرات و معدل و همچنین نمره زبان شما چنگی به دل نمی‌زند، به سراغ پذیرش تحصیلی دانشگاه‌های مشهوری مثل تورنتو و یا بریتیش کلمبیا نروید، چون بدون شک درخواست پذیرش تحصیلی کانادا ریجکت خواهد شد.

به طور خلاصه، موارد موردنیاز برای درخواست نامه پذیرش تحصیلی شامل موارد زیر می‌شود:

  • ترجمه ریزنمرات و سوابق تحصیلی
  • مدرک زبان بین‌المللی مثل آیلتس آکادمیک
  • انگیزه‌نامه تحصیلی
  • توصیه‌نامه اساتید دانشگاهی (برای مقاطع ارشد)
  • ترجمه رسمی آخرین مدارک تحصیلی
  • سوابق کاری مرتبط با تحصیل
  • ارائه مدارک GRE و GMAT
  • نداشتن شرط سنی و گپ تحصیلی بالا
  • ارائه مقاله و پژوهش علمی (مزیت تحصیلی)

شما باید طبق ددلاین و زمان ضرب‌العجل اعلام شده، مدارک بالا را آماده کرده و برای اخذ پذیرش تحصیلی کانادا، برای موسسه آموزشی موردنظر خود ارسال کنید. البته تا زمانی که هزینه ارزی ارزیابی پرونده (Admission fee) را از طریق کردیت کارت پرداخت نکنید، به کارهای شما رسیدگی نمی‌شود.

 

مراحل اخذ ویزای تحصیلی کانادا کدامند؟

فرض کنید که موفق به دریافت نامه پذیرش تحصیلی کانادا شده‌اید و گام اول و بسیار مهم اپلای کانادا را برداشته‌اید.

حالا نوبت به دریافت ویزای تحصیلی کانادا به عنوان مرحله دوم می‌رسد.

در این مرحله شما باید یک حساب کاربری در وب‌سایت رسمی مهاجرت و شهروندی کانادا ایجاد کرده و با انتخاب ویزای تحصیلی کانادا، مدارک مورد نیاز زیر را آپلود کنید:

  • نامه تمکن مالی بانکی
  • ترجمه سوابق کاری و تحصیلی متقاضی
  • مدرک زبان
  • نامه پذیرش تحصیلی کانادا
  • برنامه تحصیلی (Study plan)
  • پرداخت هزینه ویزا و انگشت‌نگاری بیومتریک
  • گواهی عدم سوءپیشینه
  • اصل و اسکن پاسپورت متقاضی ویزای تحصیلی کانادا
  • اسکن سایر مدارک هویتی
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزا
  • ارائه مدارک مالی مضاعف (نظیر مدرک محضری ساپورتر مالی والدین)

شما باید مدارک خود را در حساب کاربری آپلود کرده و هزینه ویزا و انگشت‌نگاری را به صورت آنلاین و ارزی پرداخت کنید.

سپس نوبت به مرحله سوم یعنی رزرو وقت سفارت کانادا می‌رسد.

در این مرحله شما باید یکی از شعبات کارگزاری وی اف اس خارج از ایران (مثل ترکیه و یا ارمنستان) را انتخاب کنید و کارهای الزامی اپلای کانادا مثل انگشت‌نگاری و ثبت عکس بیومتریک را به انجام برسانید.

در واقع، اگر تحت هر شرایطی در مرکز وی اف اس حاضر نشده و این مرحله را انجام ندهید، به درخواست ویزای تحصیلی کانادا شما رسیدگی نمی‌شود.

با انجام تمامی این کارها، باید به طور تقریبی برای ۱۲ هفته کاری صبر کنید تا پرونده شما توسط کنسولگری ارزیابی شود و نتیجه از طریق ایمیل و حساب کاربری اینترنتی به شما اعلام گردد.

در مرحله نهایی، دو گزینه پیش روی شماست: با دریافت نتیجه ویزای تحصیلی کانادا، مجددأ باید به صورت حضوری به کارگزاری وی اف اس خارج از کشور بروید و با ارائه پاسپورت، برچسب ویزا را دریافت کنید و یا از خدمات پیکاپ ویزای برخی از موسسات استفاده کنید و ویزای کانادا و گذرنامه را در ایران تحویل بگیرید.

گرفتن اقامت کانادا از طریق مجوز تحصیل چطور است؟

یکی از موارد مهمی که باید در راهنمای تحصیل در کانادا به آن اشاره کنیم این است که با گرفتن پذیرش تحصیلی و ویزای کانادا مجوزی به نام استادی پرمیت برای شما صادر می‌شود که دارای اعتباری معادل دوره تحصیلی شما در این کشور است.

یعنی اگر برای مثال قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی کانادا را داشته باشید، اعتبار مجوز استادی پرمیت شما برابر با ۳ تا ۴ سال خواهد بود و به شما این امکان را می‌دهد تا در این بازه زمانی به تحصیل پیوسته در این کشور پرداخته و در صورت تمایل، در هنگام تعطیلات دانشگاه کار تمام‌وقت انجام داده و یا برای مدتی کوتاه به ایران بازگردید.

موضوعی که خیلی از متقاضیان اپلای کانادا از آن خبر ندارند این است که چگونه می‌شود از طریق مجوز تحصیلی برای گرفتن اقامت کانادا اقدام کرد.

روال کار بدین صورت است که شما می‌توانید تا زمان فارغ‌التحصیلی از دانشگاه کانادایی با همان ویزا و استادی پرمیت اولیه به تحصیل و کار دانشجویی بپردازید، اما اگر قصد دریافت اقامت کانادا از طریق تحصیل را داشته باشید، باید از چند ماه قبل از اتمام درس خواندن در کانادا، به فکر دریافت یک مجوز کار تمام‌وقت به نام PGWP(Post Graduate Work Permit) از طریق دانشگاه باشید.

این مجوز که دارای اعتباری یک تا حداکثر ۳ ساله است، بر مبنای طول دوره تحصیل در کانادا صادر شده و به شما این اجازه را می‌دهد تا با یک مجوز قانونی به کار تمام‌وقت در بازار کار این کشور بپردازید.

طبق قانون وضع شده توسط دولت فدرال کانادا، چنانچه مجموع زمان تحصیل در کانادا و کار در بازار این کشور (سابقه تحصیل و کار تمام‌وقت) شما به ۵ سال برسد، این امکان را دارید تا از طریق یکی از گزینه‌های زیرمجموعه مهاجرت کاری اکسپرس اینتری برای کارت اقامت PR این کشور اقدام کنید.

ویزای تحصیلی چه فرقی با استادی پرمیت دارد؟

بدون اغراق، یکی از رازهای مگوی راهنمای تحصیل در کانادا، فرق بین ویزای تحصیلی با استادی پرمیت است.

شرایط تحصیل در کانادا برای دانشجویان خارجی این طور ایجاب می‌کند که اول برای نامه پذیرش تحصیلی کانادا اقدام کرده و بعد از دریافت آن به سراغ اخذ ویزای تحصیلی کانادا بروید.

اما نکته پنهان ماجرا این است که ویزای صادر شده برای دانشجو، یک ویزای استاندارد و یا همان (visitor visa) است. اما تفاوت اصلی ماجرا در این است که دانشجو هنگام حضور در محل چک مرزی فرودگاه کانادا، مدارک و نامه پذیرش دانشگاهی خود را به افسر مهاجرت این بخش می‌دهد تا در ادامه، برگه‌ای ارزشمند به نام مجوز تحصیل و یا همان استادی پرمیت برای وی صادر شود.

مجوزی که اقامت بلندمدت شما برای تحصیل تمام‌وقت در موسسات آموزشی معتبر کانادایی و انجام کار دانشجویی در حین تحصیل در کانادا را ممکن می‌سازد.

از این رو، شاید در نگاه اول این طور فکر کنید که ویزای تحصیلی کانادا با استادی پرمیت یکی است. اما در واقع دو مدرک مجزا بوده و همانند نامه پذیرش تحصیلی کانادا برای ویزا، پیش نیاز یکدیگر است.

مقاطع تحصیلی مختلف در کانادا

از آنجایی که راهنمای تحصیل در کانادا تنها مختص به مقاطع عالی دانشگاهی در این کشور نیست، قصد داریم تا در ادامه جزئیات هر یک از مقاطع تحصیلی مختلف در کانادا را به شما شرح دهیم که شامل دسته‌بندی دانش آموزی (ابتدایی – راهنمایی و متوسطه)، مقطع دانشگاهی و کالج می‌شود.

تحصیل دانش آموزان در کانادا

ادامه تحصیل در کانادا تنها مختص مقاطع عالی دانشگاهی نبوده و شما این امکان را دارید تا از سطح پایه دبستان تا دبیرستان نیز برای پذیرش و ویزای تحصیلی این کشور اقدام کرده و اپلای کنید.

طبق اطلاعات ارائه شده در وب‌سایت UOPEOPLE، در اغلب استان‌ها و قلمروهای این کشور پهناور، کودکان از سن ۴ یا ۵ سالگی برای مدت یک تا ۲ سال به مهدکودک رفته و از سن ۶ سالگی، سطح اول و یا همان grade one الزامی و اجباری مدارس ابتدایی را شروع می‌کنند.

بنابر قوانین استان کانادایی، مدارس این کشور دارای حداکثر یکی از دو سطح ۱۱ یا ۱۲ بوده و در اغلب موارد تا سن ۱۶ سالگی متقاضی ادامه خواهند داشت. بعد از این مقطع، دانش آموزان این اجازه را دارند که به اختیار و تصمیم خود برای مقاطع تحصیلی بالاتر دانشگاه، کالج و یا CEGEP اقدام کرده و یا اینکه کاری را در بازار کار پیش بگیرند.

تحصیل ابتدایی در کانادا

تحصیل ابتدایی در کانادا که با نام مقطع Primary شناخته می‌شود، برای کودکان ۶ یا ۷ سال الزامی بوده و از سطح ۱ تا سطح ۶ در سن ۱۱ تا ۱۲ سالگی ادامه خواهد داشت.

تحصیل در کانادا در مقطع ابتدایی به این صورت است که دانش‌آموزان تنها با یک معلم سر و کار دارند که تمامی دروس و موضوعات درسی را در کلاس درس به آنها آموزش می‌دهد. 

عموماً مقطع پیش‌‎دبستانی و دبستان در کانادا شامل موضوعات درسی مختلفی از جمله خواندن، ریاضی، زبان انگلیسی (یا فرانسوی در استان کبک)، تاریخ، علوم، موسیقی، مطالعات اجتماعی، تربیت بدنی و هنر می‌شود و در هر سال به سختی آن افزوده خواهد شد.

تحصیل در دبیرستان های کانادا

به غیر از مقطع ابتدایی و دبستان، شما می‌توانید برای سطوح بالاتری مثل راهنمایی و یا دبیرستان نیز نسبت به ادامه تحصیل و اپلای کانادا اقدام کنید.

در نظام آموزشی کانادا، مقطع بعدی سطح متوسطه یا همان Secondary است که به دو بخش مجزا راهنمایی (junior high school) و دبیرستان تقسیم می‌شود.

روال تحصیل در دبیرستان های کانادا به این گونه است که بعد از مقطع ابتدایی، نوبت به مقطع متوسطه یا همان intermediate education می‌شود که معمولاً ۲ سال زمان برده و شامل سطوح تحصیلی ۷ و ۸ می‌شود.

این دو سال تحصیل در کانادا در مقطع متوسطه به دانش‌آموزان این امکان را می‌دهد تا خود را با شرایط تحصیل در مقطع بالاتر (تغییر کلاس‌ها و معلم‌ها) در طی روز تطبیق دهند و به خوبی برای سطح بعدی که بسیار پیشرفته‌تر است آماده شوند.

مقطع دبیرستان (High school) آخرین سطح متوسطه تحصیل در کانادا است که در آن دانش‌آموزان وارد مقطع هشتم شده و برای ۴ سال تا مقاطع ۱۱ تا ۱۲ دبیرستان (سنین ۱۶ تا ۱۸ سال) تحصیلات خود را ادامه می‌دهند.

عموماً حداکثر سن و یا مقطع تحصیلی دبیرستان در کانادا براساس شرایط دانش‌آموز و استان و قلمروی محل سکونت وی متغیر خواهد بود.

برای مثال، در استان‌های انتاریو و نیو برانزویک، مقطع دبیرستان کانادا تا سن ۱۸ سالگی و یا تا زمانی که فرد موفق به دریافت دیپلم شود ادامه دارد. اما در استان فرانسوی زبان کبک، دوره متوسطه در مقطع ۱۱ پایان یافته و به یک دوره پیش‌دانشگاهی ۲ ساله که به نام Cegep شناخته می‌شود، منتهی می‌گردد.

یکی از مزایای جذاب تحصیل در سطوح دبستان، راهنمایی و دبیرستان کانادا این است که الزامی به ارائه مدرک زبان برای تحصیل دانش آموزان بین‌المللی در کانادا نیست و تا پیش از ۱۸ سالگی این امکان برای متقاضیان خارجی وجود دارد.

تحصیل در دانشگاه های کانادا

بعد از ارزیابی دوره‌های پایه ادامه تحصیل در کانادا، نوبت به بررسی محبوب‌ترین مقاطع تحصیلی این کشور یعنی سطوح دانشگاهی کارشناسی، ارشد و دکترا می‌رسد که هر ساله دانشجویان بین‌المللی زیادی را به خود جذب کرده و شامل جزئیات کاربردی زیر می‌شود:

 

۱) تحصیل لیسانس در کانادا

با فارغ‌التحصیلی از مقطع دبیرستان، شما این امکان را دارید تا دوره بعدی تحصیلی خود (سطح کارشناسی – لیسانس) را در کانادا ادامه داده و برای اخذ پذیرش تحصیلی کالج و یا دانشگاه در این کشور اقدام کنید.

به طور معمول، تحصیل لیسانس در کانادا با نام Undergraduate یا bachelor’s degree شناخته می‌شود و به حداقل ۳ تا ۴ سال برای تکمیل این دوره نیاز دارد. در اغلب موارد، دوره‌های تحصیلی کارشناسی در کانادا توسط‌ دانشگاه‌‎های معتبر این کشور ارائه می‌شوند، اما ممکن است برخی از کالج‌ها نیز دارای مجوز برگزاری و صدور مدرک کارشناسی باشند.

بد نیست بدانید که برای تحصیل در کانادا در مقطع لیسانس شما باید براساس نوع رشته تحصیلی خود بین ۹۰ تا ۱۲۰ واحد درسی را پاس کنید تا بتوانید از این سطح آموزشی فارغ‌التحصیل شده و در صورت تمایل به ادامه تحصیل در کانادا در مقاطع بالاتر دانشگاهی بپردازید.

۲) تحصیل فوق لیسانس در کانادا

اگر بخواهید تا در مقطع کارشناسی ارشد و یا همان فوق لیسانس تحصیل در کانادا را ادامه دهید، بد نیست به موارد زیر توجه کنید:

  • معمولاً به مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد در کانادا Masters degrees یا grad school گفته می‌شود.
  • به طور معمول رشته های مقطع کارشناسی ارشد در کانادا تنوع زیادی داشته و شامل ارشد هنر MA، ارشد علوم MSc و موارد خاصی مثل کارشناسی ارشد هنرهای زیبا MFA، ارشد مهندسی Meng و یا ارشد مدیریت MBA می‌شود.
  • دوره‌های فوق لیسانس در کانادا بین ۱ تا ۲ سال زمان می‌برد و ممکن است دوره‌های کارآموزی به آن اضافه گردد.
  • عموماً واحدهای درسی فوق لیسانس در کانادا بین ۳۰ تا ۶۰ واحد درسی است، اما ممکن است برخی از دوره‌های آموزشی به پاس کردن واحدهای درسی بیشتری نیاز داشته باشد.
  • در کنار سخنرانی‌ها و ارائه‌های متداول این دوره آموزشی تحصیل در کانادا، شما ملزم به شرکت در دوره‌های آموزش تعاملی مثل کارهای گروهی، پروژه‌های علمی و تحقیقاتی، بازدید از سایت‌های مختلف و غیره خواهید بود.
  • اغلب دوره‌های کارشناسی ارشد در کانادا شامل پایان‌نامه می‌شود که بخش اعظمی از واحدهای درسی این دوره را تشکیل می‌دهد.
  • معمولاً دوره تحصیل فوق لیسانس در کانادا از ماه سپتامبر شروع می‌شود، اما ممکن است بنابر تقویم تحصیلی دانشگاه و ترم انتخابی (پاییز، بهار یا تابستان)، این زمان به بعد از تعطیلات کریسمس و مواقع دیگر موکول شود.

۳) تحصیل دکتری در کانادا

در راستای تحصیل دکتری در کانادا باید به این موضوع اشاره کنیم که این مقطع دانشگاهی برای تحصیل در کانادا به حداقل ۳ سال تحصیل تمام‌وقت و تحقیق نیاز دارد، اما ممکن است بنابر شرایط دانشجو و یا مختصات رشته تحصیلی (پژوهش‌های تحقیقاتی مرتبط)، متقاضی تحصیل در کانادا دوره مورد نظر را ظرف حداکثر ۶ سال به اتمام برساند.

پر واضح است که برای اخذ پذیرش و تحصیل دکتری در کانادا نیاز به مدرک فوق لیسانس دارید.

این در حالی است که برخی از دانشگاه‌های کانادا رشته‌های دکترایی را ارائه می‌دهند که با دو سال تحصیل در مقطع فوق لیسانس در کانادا شروع می‌شود؛ شرایطی که مراحل ادامه تحصیل در کانادا را برای افرادی که مستقیماً از مقطع کارشناسی کار خود را شروع کرده‌اند راحت‌تر می‌کند.

تعداد واحدهای درسی تحصیل دکتری در کانادا نیز بنابر نوع دانشگاه، رشته و تعداد سالهای تحصیلی متغیر بوده و نمی‌توان عدد دقیقی برای آن ذکر کرد.

۴) تحصیل فوق دکترا در کانادا

تحصیل فوق دکترا در کانادا به عنوان بالاترین سطح تحصیلی این کشور محسوب شده و بیشتر در قالب دوره‌های پژوهشی و تحقیقاتی تخصصی ارائه می‌شود.

از آنجایی که بخش اعظمی از دوره‌های دکترا و خصوصاً فوق دکترا در کانادا به تعامل و همکاری با اساتید و اعضای آکادمیک دانشگاه و پیشبرد یک یا چند پروژه تحقیقاتی اختصاص دارد، متقاضی این دوره باید اول از هر چیز از وب‌سایت مهاجرت و شهروندی کانادا CIC برای مجوز کار work permit درخواست دهد.

این بدین خاطر است که با تحصیل فوق دکترا در کانادا شما علاوه بر پیگیری مستمر پروژه علمی و تحقیقاتی خود، به کار در حوزه آکادمیک مشغول شده و از دانشگاه کانادایی مورد نظرتان حقوق و حتی بورسیه و اسکالرشیپ دریافت خواهید کرد.

تحصیل در کالج های کانادا

روند تحصیل در کالج‌ های کانادا هیچ تفاوتی با پروسه ادامه تحصیل در دانشگاه‌های این کشور نداشته و شما ملزم هستید تا مجدداً برای دریافت نامه پذیرش و ویزای تحصیلی کانادا اقدام کنید.

با این تفاوت که برخی از کالج های کانادا برخلاف دانشگاه های این کشور حالتی خصوصی داشته و سخت‌گیری کمتری برای پذیرش دانشجویان خارجی دارند.

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که تنوع رشته‌های تحصیلی کالج های کانادا به وضوح کمتر از دانشگاه‌های این کشور بوده و در اغلب اوقات، مقاطع ارشد و دکترا در کانادا را پشتیبانی نمی‌کنند.

در صورتی که مایل باشید تا در دورهای کاربردی و فنی بازار کار کانادا ثبت‌نام کنید و در مدت زمان کوتاهی( یک تا ۲ سال) از کالج های کانادا فارغ‌التحصیل شوید، انتخاب کالج‌های vocational این کشور گزینه خوبی برای شما خواهد بود.

در غیر این صورت، چندان تحصیل در کالج های کانادا را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم.

هزینه های تحصیل در کانادا چقدر است؟

یکی از مباحث تعیین‌کننده ادامه تحصیل در کانادا هزینه تحصیل در این کشور است که ارزیابی آن پیش از اقدام برای اپلای کانادا بسیار مهم بوده و در موفقیت فرد تاثیرگذار است.

بنابر اطلاعات ارائه شده در وب‌سایت universitystudy.ca، هزینه تحصیل در کانادا براساس مقطع، نوع دانشگاه و رشته تحصیلی دانشجو متغیر است و نمی‌توان این تصور را داشت که شهریه تحصیل دندانپزشکی در کانادا با رشته هنرهای زیبا در این کشور یکسان است!

این در حالی است که رنکینگ و اعتبار و البته نوع دولتی و خصوصی موسسه آموزشی کانادایی نیز در میزان هزینه تحصیل در کانادا نقش دارد.

یعنی اگر مایل به تحصیل یک رشته مدیریت MBA در دانشگاه مشهوری مثل بریتیش کلمبیا باشید، مطمئناً هزینه تحصیل شما چیزی در حدود دوبرابر شهریه یک دانشگاه ناشناخته در استان و منطقه‌ای دورافتاده در کانادا خواهد بود.

البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که با بالا رفتن مقطع تحصیلی دانشجوی خواهان ادامه تحصیل در کانادا، به تدریج میزان شهریه دانشگاه نیز کم شده و حتی به دریافت حقوق و بورسیه‌های جذاب دانشگاهی نیز ختم می‌شود.

بنابر جدیدترین آمار سال ۲۰۲۲، میانگین هزینه تحصیل سالانه در کانادا بین ۲۰ تا ۳۰ هزار دلار کانادایی و هزینه‌های زندگی در این کشور نیز ۱۵ هزار دلار در سال اعلام شده است.

آیا تحصیل رایگان در کانادا امکان پذیر است؟

اگر نگران میزان شهریه برای درس خواندن در کانادا هستید، ممکن است واجد شرایط دریافت کمک هزینه دانشگاهی و تحصیل کم هزینه و حتی رایگان در این کشور شوید.

چنانچه مایل به تحصیل رایگان در کانادا هستید، گزینه پیش روی شما اقدام همزمان برای کمک هزینه تحصیلی و یا همان scholarship در این کشور است.

به طور معمول، هرساله اغلب موسسات آموزشی و دانشگاه‌های معتبر کانادا تعداد محدودی کمک هزینه تحصیل دانشگاهی را به دانشجویان بین‌المللی اختصاص می‌دهند.

این بدین معنی است که رقابت بالایی بر سر دریافت بورسیه دانشگاهی در این کشور وجود دارد. اغلب اسکالرشیپ‌ها براساس شایستگی تحصیلی دانشجو و به اصطلاح merit based بوده و با داشتن معدل و ریزنمرات پایین، شانس چندانی برای موفقیت در این پروسه و تحصیل رایگان در کانادا نخواهید داشت.

باید به این موضوع هم اشاره کنیم که حداقل نیمی از بورسیه‌ها تنها چند ترم از کل دوره تحصیلی دانشجو را پوشش داده و اصطلاحاْ فول فاند نیستند.

اما در برخی موارد نادر، رزومه تحصیلی، سوابق کاری مرتبط، مقالات علمی و جزئیات کلی دانشجوی متقاضی تحصیل در کانادا آنچنان درخشان است که به راحتی به او بورسیه فول فاند برای کل دوره تحصیلی و خوابگاه رایگان ارائه می‌شود!

چطور بورسیه تحصیلی کانادا را بگیریم؟

برای اخذ بورسیه باید از داشتن شرایط لازم برای اپلای فاند تحصیلی در کانادا مطمئن شوید. یعنی با تعامل آنلاین با دپارتمان پذیرش و اطلاعات ارائه شده در وب‌سایت دانشگاه کانادایی، جزئیات کامل اپلای بورسیه را رصد کنید.

اینکه حداقل نمره زبان، حداقل نمره معدل GPA، پیش‌نیاز آزمون‌های مهارتی GRE و GMAT، مقالات علمی و پژوهشی، پیش‌شرط سن و گپ تحصیلی، سوابق کاری مرتبط و موارد این چنینی به چه صورت بوده و شما تا چه اندازه واجد شرایط دریافت بورسیه تحصیلی کانادا هستید.

سپس باید به طور همزمان با پروسه اپلای پذیرش تحصیلی کانادا برای بورسیه دانشگاهی نیز درخواست دهید. در واقع باید دو فرم مجزا را تکمیل کرده و مدارک خود را برای هر یک از بخش‌ها به طور مجزا آماده و ارسال کنید.

در صورتی که با شرایط اولیه شما موافقت شود، حتماً نیاز به حضور در چندین مصاحبه حضوری و یا آنلاین دارید. باید مسئولان تصمیم‌گیرنده ارائه فاند تحصیلی را ترغیب کنید که مستحق دریافت کمک هزینه و تحصیل رایگان در کشور کانادا هستید و به خوبی از این فرصت استفاده خواهید کرد.

آیا اجازه کار حین تحصیل در کانادا را داریم؟

اجازه کار حین تحصیل در کانادا یکی از مزایای اپلای کانادا است که به دانشجو این اجازه را می‌دهد تا حداکثر ۲۰ ساعت در هفته به کار دانشجویی پاره‌وقت در حین تحصیل مشغول شود.

شما این امکان را دارید تا در زمان تعطیلات دانشگاه، کار تمام وقت انجام داده و درآمد بیشتری کسب کنید، اما در حالت کلی درآمد کار دانشجویی توان پوشش همه هزینه‌های زندگی دانشجویی شما در کانادا را نداشته و نباید به عنوان منبع اصلی تامین شهریه دانشگاه و یا هزینه خوابگاه و خورد و خوراک در این کشور محسوب شود.

بهترین رشته های تحصیلی در کانادا کدامند؟

تعیین مفهوم بهترین رشته های تحصیلی در کانادا از دید هر فردی متفاوت است، اما بنابر جدیدترین آمار وب‌سایت discover.rbcroyalbank که از جنبه بازار کار و میزان درآمد بعد از فارغ‌التحصیلی به رشته‌های دانشگاهی پرداخته، بهترین رشته های تحصیلی در کانادا شامل موارد زیر می‌شوند:

  • رشته‌های حوزه تجارت و علوم مدیریت MS : 110 هزار دلار در سال
  • مهندسی نفت و شیمی: ۱۰۴ هزار دلار
  • رشته‌های حوزه مالی: ۱۰۳ هزار دلار
  • داروشناسی: ۱۰۲ هزار دلار
  • زمین‌شناسی: ۱۰۰ هزار دلار
  • مهندسی نرم‌افزار: ۹۰ هزار دلار
  • مدیریت کسب و کار: ۸۵ هزار دلار
  • مهندسی تخصصی حوزه‌های کشاورزی، زیست پزشکی و غیره: ۸۵ هزار دلار
  • پرستاری: ۸۴ هزار دلار
  • مهندسی معماری: ۸۰ هزار دلار

این آمار به طور تقریبی بوده و براساس نیاز بازار کار کشور کانادا و میانگین درآمد سالانه هر یک از فارغ‌التحصیلان رشته‌های تحصیلی در کانادا برآورد شده است.

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا چه شرایطی دارد؟

به طور کلی ادامه تحصیل در کانادا در رشته‌های تخصصی و بسیار پرطرفدار پزشکی و دندانپزشکی روند نسبتاً سخت و پیچیده‌ای داشته و سختگیری بیشتری در روند اخذ پذیرش و اخذ ویزای تحصیلی کانادا برای این رشته‌های دانشگاهی اعمال می‌شود.

معمولاً دوره‌های ابتدایی تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا حداقل ۳ تا ۵ سال بوده و به حداقل مدرک کارشناسی و یا ۳ سال تحصیل در دانشگاه نیاز دارد. یعنی در اغلب موارد شما اجازه ورود مستقیم از مقطع دبیرستان به دوره پزشکی در کانادا را نخواهید داشت و باید بین یک تا دو سال دوره‌های آماده‌سازی و پیش‌نیاز را بگذرانید.

با اینکه بیش از ۱۷ موسسه آموزشی و دانشگاه اختصاصی تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا وجود دارد، اما آمار این طور نشان داده که تنها ۱۵ درصد از متقاضیان تحصیل در کانادا در این رشته‌ها پذیرش می‌شوند!

در واقع، داشتن نمرات و سوابق تحصیلی درخشان برای تحصیل رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در کشور کانادا بسیار مهم است و باید بودجه بسیار بالایی برای پرداخت شهریه سالانه این رشته‌ها داشته باشید.

این در حالی است که فیلترهای زیادی برای اشتغال فارغ‌التحصیلان بین‌المللی این رشته‌ها در کشور کانادا وجود دارد و به راحتی اجازه فعالیت در بازار کار این کشور به فارغ‌التحصیلان بین‌المللی داده نمی‌شود.

شرایط پذیرش و تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا در هر دانشگاه متفاوت است و روند خاص خودش را دارد.

برای مثال، ممکن است نیمی از دانشگاه‌های کانادا قبولی در آزمون تست استعداد دندانپزشکی Dental Aptitude Test (DAT) را جزو پیش‌نیازهای اصلی پذیرش دندانپزشکی خود قرار دهند.

ولی بهتر است برای درک کامل جزئیات و شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا به وب‌سایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه کنید.

بهترین دانشگاه های کانادا کدامند؟

مطمئناً یکی از شاخصه‌های مهم تحصیل در کانادا، داشتن موسسات آموزش عالی با کیفیت و دارای رنکینگ جهانی در دنیا است. اما هر چقدر که شهرت و رنکینگ دانشگاه کانادایی بالاتر باشد، سختی پذیرش بیشتر شده و شهریه بالاتری از دانشجو دریافت می‌شود.

طبق جدیدترین آمار وب‌سایت رنکینگ QS یا همان topuniversities، بهترین دانشگاه های کانادا در سال ۲۰۲۱ شامل موارد زیر می‌شوند:

  • دانشگاه تورنتو
  • دانشگاه مک گیل
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا
  • دانشگاه مونترال
  • دانشگاه آلبرتا
  • دانشگاه مک مستر
  • دانشگاه واترلو
  • دانشگاه وسترن
  • دانشگاه کوئینز
  • دانشگاه کلگری

بهترین شهرهای کانادا برای تحصیل کدامند؟

همان طور که انتخاب بهترین دانشگاه های کانادا برای بسیاری از متقاضیان ادامه تحصیل در کانادا از اهمیت بالایی برخوردار است، فاکتور بهترین شهرهای کانادا برای تحصیل نیز نقش تعیین‌کننده و مهمی را در روند زندگی و تحصیل شما در کشور کانادا ایفا می‌کند.

طبق جدیدترین آمار وب‌سایت studee، فاکتورهای متنوعی از جمله مقدار شهریه، شرایط اقامت (اجاره خانه و خوابگاه)، میزان تنوع فرهنگی و ملیتی، شرایط محیط زیست، مقدار حضور افراد تحصیل‌کرده، نرخ جرم و جنایت و موارد این چنینی مورد ارزیابی قرار گرفته و آمار بهترین شهرهای کانادا برای تحصیل را تشکیل داده است:

  • مونترال
  • روین-نوراندا
  • تروا ریویر
  • شارلوت تاون
  • کبک
  • ادمونتون
  • سنت جانز
  • ونکوور
  • کلگری
  • تورنتو
  • ریموسکی
  • گلف
  • فردریکتون
  • ویکتوریا
  • سنت کترینز

شما باید در هنگام انتخاب از میان بهترین شهرهای کانادا به جزئیاتی نظیر دسترسی به دانشگاه مورد نظر و البته هزینه زندگی دانشجویی توجه کرده و بر مبنای آن تصمیم نهایی خود را بگیرید.

شرایط زندگی دانشجویی در کانادا چگونه است؟

اگر موفق به اپلای کانادا شوید، باید به ارزیابی دقیق هزینه‌های زندگی دانشجویی در کانادا پرداخته و برنامه‌ریزی دقیقی در مورد این موضوع داشته باشید.

انتخاب شهر و استان محل زندگی در کانادا، در کنار تحصیل در دانشگاه دولتی و یا خصوصی در این کشور در مقدار هزینه‌های ماهانه و سالانه شما تاثیرگذار بوده و توجه به جزئیات متعددی مثل رزرو خوابگاه اشتراکی و یا خانه دربست برای اقامت دانشجویی در کانادا، در کیفیت و مختصات شرایط زندگی دانشجویی شما تفاوت چشمگیری ایجاد می‌کند.

مثلاً اگر مشکلی با هزینه رزرو خوابگاه داخل دانشگاه در کانادا نداشته باشید، دسترسی سریع‌تری به کلاس‌ها داشته، به سرعت با اجتماعات دانشجویی هماهنگ شده و دوست‌های جدید پیدا می‌کنید و می‌توانید از خدمات سلف سرویس غذای دانشگاه در تمام هفته استفاده کنید.

این در حالی است که اجاره یک خانه مستقل در نزدیکی دانشگاه به طور تکی و یا اشتراکی با چند دانشجو دیگر شامل چالش‌هایی برای شما و سایر افراد از جمله عقد اجاره‌نامه، تقسیم وظایف، تقسیم هزینه‌های ماهانه، آماده کردن غذا و موارد مشابه می‌شود.

به طور خلاصه، شرایط زندگی دانشجویی در کانادا به تک تک تصمیمات شما در رابطه با تحصیل در کانادا و سبک زندگی شما در این کشور ارتباط دارد.

شرایط رزرو خوابگاه های دانشجویی در کانادا چیست؟

عموماً اغلب موسسات آموزشی و دانشگاه‌های کانادایی دارای چندین و چند خوابگاه داخلی On-campus و خارج از دانشگاهOff-campus  هستند که خدمات جذابی را به دانشجویان بومی و متقاضیان بین‌المللی ادامه تحصیل در کانادا ارائه می‌دهند.

اگر شما موفق به اخذ پذیرش تحصیلی کانادا و ویزای دانشجویی این کشور شوید، باید قبل از مراجعه به کشور کانادا و ثبت‌نام در دانشگاه، در مورد شرایط رزرو خوابگاه های دانشجویی در کانادا به خوبی تحقیق کرده و به اصطلاح آن را سبک – سنگین کنید.

مسئله مهم و اساسی این تصمیم‌گیری به میزان هزینه مضاعفی که برای دانشجو دارد بستگی داشته و در اغلب مواقع، نیاز به رزرو قبلی دارد.

طبق آمار وب سایت pearsonpte هزینه تقریبی رزرو خوابگاه دانشجویی داخل دانشگاه در تورنتو از بین ۶۵۰۰ تا ۲۰.۵۰۰ هزار دلار کانادا برای یک بازه ۸ ماهه در سال متغیر است. این در حالی است که هزینه رزرو خوابگاه های دانشجویی در کانادا براساس نوع اشتراکی و یا اختصاصی و میزان امکانات قابل ارائه متغیر بوده و حتی براساس شهر نیز متفاوت خواهد بود.

اگر قصد رزرو خوابگاه دانشجویی برای دو ترم تحصیلی در شهر ونکوور را داشته باشید، هزینه تقریبی شما چیزی بین ۱۰.۷۰۰ تا ۱۳.۸۵۰ هزار دلار خواهد بود.

شما می‌توانید از طریق وب‌سایت دانشگاه، رزرو خوابگاه دانشجویی را برای ترم اول تحصیل در کانادا انجام داده و در صورت تمایل، بعد از گذراندن ترم اول تحصیلی، به سراغ اجاره خانه شخصی در خارج از محوطه دانشگاهی بروید.

آیا امکان اخذ اقامت دائم پس از تحصیل در کانادا وجود دارد؟

یکی از مزایای اصلی و بسیار چشمگیر اپلای کانادا این است که می‌توان بعد از فارغ‌التحصیلی برای اخذ اقامت دائم پس از تحصیل در کانادا اقدام کرد.

شما این امکان را دارید تا پیش از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، یک مجوز کار تمام‌وقت در کشور کانادا گرفته و به بازار کار بین‌المللی این کشور متصل شوید. سپس با کسب سابقه تحصیلی و کار تمام‌وقت و قانونی در این کشور، برای یکی از روش‌های اپلای کارت PR مثل اسکیل ورکر فدرال، نامزدی استانی و یا طرح معروف Canadian Experience Class اقدام کنید.

در یک جمع‌بندی کلی، مزایا و کیفیت تحصیل در کانادا به حدی زیاد و قابل توجه است که هیچ شک و تردیدی را برای اپلای کانادا باقی نمی‌گذارد و با در نظر گرفتن مزایای همراهی همسر و یا امکان دریافت کارت اقامت دائم کانادا، چشم‌انداز بسیار روشنی را برای متقاضی اصلی و اعضای خانواده وی به همراه خواهد داشت.

سوالات متداول

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.
برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.
برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.
Rate this post