تحصیل در کانادا و انگلیس

تحصیل در کانادا یا انگلیس | کدام بهتر است؟

فهرست مطالب

کانادا و انگلیس هردو از پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا هستند و ازنظر آموزشی هم وجهه‌ای بین‌المللی دارند. هردو کشور به حضور تعداد زیادی دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه‌های خود معروف شده‌اند.

عوامل مختلفی باعث شده تا انگلیس و کانادا به انتخاب‌های محبوب دانشجویان سایر کشورها تبدیل شوند؛ ازجمله رتبه دانشگاه‌ها، سطح آموزشی، فرصت‌های شغلی زیاد بعد از فارغ‌التحصیلی و…

طبق آمار سایت thepienews.com در دسامبر سال ۲۰۲۲ بیشتر از ۸۰۰ هزار دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه‌های کانادا تحصیل می‌کردند؛ این تعداد برای دانشگاه‌های کشور انگلیس در سال تحصیلی ۲۰۲۰/۲۰۲۱ بیشتر از ۶۰۰ هزار دانشجو بود.

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که کدام بهتر است؛ تحصیل در کانادا یا انگلیس؟ ما در ادامه به این سوال شما پاسخ داده‌ایم.

مقایسه تحصیل در کانادا یا انگلیس از نظر اعتبار دانشگاه و مدارک

با مقایسه تحصیل در انگلیس و کانادا از نظر اعتبار دانشگاه‌ها و مدارک متوجه می‌شویم که هردو کشور انتخاب‌های خوبی هستند. در سیستم آموزشی هر دو عناصری وجود دارد که باعث رشد دانشجویان بین‌المللی و روشن شدن آینده آن‌ها می‌شود.

در انگلیس بیشتر از ۱۰۰ موسسه دولتی وجود دارد که ۱۱ مورد از آن‌ها در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار دارند. در این میان، دانشگاه آکسفورد (University of Oxford) و دانشگاه کمبریج (University of Cambridge) به‌ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را در رتبه‌بندی QS در سال ۲۰۲۲ به‌خود اختصاص داده‌اند.

ازطرفی دانشگاه‌های کانادا هم رتبه‌های جهانی بسیار بالایی دارند. در کانادا ۱۰ دانشگاه وجود دارد که نامشان در فهرست ۳۰۰ دانشگاه برتر دنیا می‌درخشد؛ مثل دانشگاه تورنتو (University of Toronto) و دانشگاه مک‌گیل (McGill University).

ازنظر رشته‌های دانشگاهی هم کشورهای کانادا و انگلیس تفاوت چندانی باهم ندارند و در دانشگاه‌های هردو کشور رشته‌های خوب و محبوبی توسط اساتید مجرب تدریس می‌شود.

معمولا افراد برای مقطع کارشناسی ارشد و دکترا کشور کانادا را به انگلستان ترجیح می‌دهند؛ چون کانادا مبدا موسسات تحقیقاتی بزرگ است و پروژه‌های تحقیقاتی زیادی در دانشگاه‌های این کشور انجام می‌شود.

مقایسه تحصیل در کانادا یا انگلیس از نظر اخذ پذیرش و ویزا

مسلم است که ورود به هر دانشگاه و اخذ پذیرش از آن الزامات خاص خودش را دارد؛ اما تحصیل در کانادا یا انگلیس ازنظر شرایط پذیرش در دانشگاه‌ها تقریبا مشابه هستند.

اول از همه باید حداقل ۱۶ سال سن داشته باشید. اگر پس از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان قصد اپلای برای مقطع کارشناسی در یکی از دانشگاه‌های انگلستان را داشتید، باید ۱۲ سال تحصیلی خود را تکمیل کرده باشید.

ازطرفی ثبت‌نام در دانشگاه‌های انگلیس نیازمند سطح خاصی از مهارت زبان انگلیسی است که این مسئله را باید ازطریق ارائه نتیجه آزمون‌های IELTS، PTE، OIETC و TOEFL اثبات کنید. این شرایط درمورد کانادا هم صدق می‌کند.

کشور انگلیس برای دادن هر نوع ویزایی، شرایط سخت‌گیرانه‌تری نسبت به کشور کانادا دارد؛ درمورد ویزای تحصیلی هم همینطور است. این سخت‌گیری‌ها برای ایرانیان بیشتر هم می‌شود و دلیلش را می‌توان روابط نه‌چندان خوب بین دو کشور دانست.

برای تحصیل در انگلیس یا کانادا ابتدا باید به‌دنبال ویزای آن باشید و دریافت ویزا هم هزینه‌هایی دارد. هزینه درخواست آنلاین ویزای تحصیلی انگلستان ۳۴۸ پوند معادل ۴۹۲.۸ دلار است و برای ویزای تحصیلی کانادا هم ۱۵۰ دلار کانادا.

مقایسه تحصیل در انگلیس و کانادا از نظر شهریه دانشگاه

مهم‌ترین هزینه دانشگاهی، به‌ویژه برای دانشجویان بین‌المللی، شهریه دانشگاه است. شهریه در کانادا برای دانشگاه‌ها و همینطور رشته‌های مختلف با همدیگر فرق دارد.

به‌طور کلی شهریه رشته‌های بالینی و مهندسی در این کشور حدودا ۳۰ هزار دلار در سال است؛ درصورتی‌که این شهریه برای رشته‌های کسب‌وکاری، سالانه حدودا ۲۶ هزار دلار کانادا برآورد می‌شود.

اگر بخواهید در یکی از دانشگاه‌های انگلیس تحصیل کنید، باید حدودا تا ۹۲۵۰ یورو در سال بپردازید؛ اما می‌توانید برای یک دوره تحصیلی سه ساله درخواست وام دانشجویی دهید که تا ۲۷۷۵۰ یورو از هزینه‌های شهریه شما را پوشش می‌دهد.

مقایسه تحصیل در انگلیس یا کانادا از نظر شرایط زندگی

مقایسه تحصیل در کانادا و انگلیس ازنظر هزینه اهمیت زیادی دارد؛ چون گاهی اوقات یکی از موارد مهم انتخاب یا عدم انتخاب یک کشور برای ادامه تحصیل، هزینه‌های زندگی در آن است.

هزینه زندگی در کانادا و انگلیس هم مانند شهریه دانشگاه به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ برای مثال، هزینه اجاره خانه به نوع خانه‌ای که انتخاب می‌کنید، وابسته است. زندگی در منزل شخصی از زندگی خوابگاهی گران‌تر است. موقعیت جغرافیایی هم نقش مهمی در این میان ایفا می‌کند. درضمن معمولا خانه‌های مرکز شهر اجاره‌بهای بیشتری نسبت به خانه‌های حومه دارند.

هزینه زندگی در انگلستان به‌عنوان یک دانشجو ماهانه به‌طور متوسط بین ۱۳۰۰ الی ۱۴۰۰ یورو در لندن و ۹۰۰ الی ۱۳۰۰ یورو در باقی شهرهای این کشور است و این هزینه شامل اجاره‌بها، قبوض، غذا، حمل‌ونقل و سایر ضروریات زندگی می‌شود.

میانگین هزینه اجاره‌بها در انگلیس حدودا بین ۵۰۰ الی ۱۶۰۰ یورو در ماه است؛ درحالی‌که این مقدار برای کانادا حدودا بین ۵ هزار الی ۱۰ هزار دلار کانادا برآورد شده است. برای خرید مواد غذایی در انگلیس باید ماهانه بودجه‌ای بین ۱۵۰ الی ۲۵۰ یورو و در کانادا بین ۳۰۰ الی ۴۰۰ دلار داشته باشید. در هر دو کشور زندگی در کلان‌شهرها هزینه‌های بیشتری دارد.

شرایط کار کردن حین تحصیل در کانادا یا انگلستان هم مسئله مهمی برای دانشجویان بین‌المللی محسوب می‌شود؛ چون بسیاری از آن‌ها از این طریق تا حد زیادی هزینه‌های زندگی خود را تامین می‌کنند. خوشبختانه هم در کانادا و هم در انگلیس به دانشجویان بین‌المللی اجازه کار پاره‌وقت حین تحصیل داده می‌شود.

شما می‌توانید بااستفاده از مجوز تحصیلی کانادایی (Canadian Study Permit) خود در پردیس‌های دانشگاهی برای سازمان‌ها یا کسب‌وکارهای درون دانشکده کار کنید. ازطرفی به‌طور قانونی اجازه کار خارج از دانشکده را هم دارید؛ البته تا ۲۰ ساعت در هفته و به‌طور پاره‌وقت. در تعطیلات می‌توانید تمام‌وقت هم کار کنید.

یکی دیگر از مزایای تحصیل در دانشگاه‌های کانادایی این است که برنامه‌های کوآپ (co-op program) یا برنامه‌های کارآموزی حین تحصیل دارند و دانشجویان می‌توانند ازطریق این برنامه‌ها در حوزه واحد موردنظر به کار عملی مشغول شوند و هم درآمد داشته باشند و هم تجربه کسب کنند. به‌همین دلیل دانشگاه‌های کانادایی به پرورش دانش‌آموخته‌های آماده‌به‌کار معروف هستند.

حالا بیایید اجازه کار حین تحصیل در انگلستان را بررسی کنیم. شما برای داشتن مجوز چنین کاری باید دانشجوی تمام‌وقت باشید و در یک دانشگاه معتبر درس بخوانید. تعداد ساعات مجاز کار در هفته برای دانشجویان بین‌المللی، ۲۰ ساعت است. شما درطول تعطیلات ترمیک سالیانه می‌توانید به‌طور تمام‌وقت کار کنید.

تحصیل در کانادا یا انگلستان ازنظر شرایط آب‌وهوایی فرق چندانی ندارد؛ آب‌وهوای کانادا و انگلیس سرد است و اگر از یک استان گرم‌سیر در ایران به یکی از این دو کشور مهاجرت می‌کنید، باید حواستان به این مسئله باشد و لباس‌های گرم همراه خود ببرید. هرچند که کانادا زمستان‌های سوزناک‌تر و یخبندان‌های شدیدتری دارد.

در هر دو کشور، ایرانیان مهاجر، چه برای تحصیل و چه برای کار وجود دارند؛ اما تعداد ایرانیان حاضر در کانادا بسیار بیشتر از انگلستان است؛ به‌خصوص در دانشگاه‌های کانادا که دانشجویان ایرانی زیادی در آن‌ها تحصیل می‌کنند.

هر دانشجوی بین‌المللی، جدا از تحصیل به تفریح و گشت‌وگذار هم نیاز دارد. انگلیس پر است از جاذبه‌های گردشگری به‌خصوص از نوع تاریخی؛ ازجمله بیگ‌بن (Big Ben) یا چشم لندن (London Eye).

اگر هم به طبیعت علاقه‌مند هستید، می‌توانید از تپه‌های هفت خواهر (Seven Sisters Cliffs) دیدن کنید. در این کشور فستیوال‌های فصلی هم برگزار می‌شود.

ازطرفی طبیعت در کشور کانادا چشم‌گیر و بی‌نظیر بوده و امکان تفریحات زیادی در این کشور فراهم است؛ از موج‌سواری تا پیاده‌روی در طبیعت و کوهنوردی. کانادا هم در حوزه برگزاری فستیوال چیزی از انگلستان کم ندارد.

مقایسه تحصیل در انگلیس و کانادا از نظر بازار کار

در موضوع تحصیل در انگلیس یا کانادا باید به مسئله کار هم توجه کنید. دانشجویان بین‌المللی مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد می‌توانند تا ۲ سال بعد از فارغ‌التحصیلی در این کشور بمانند و دنبال کار بگردند. اگر کار مناسبی پیدا شد، فرصت اقامت طولانی‌تر هم نصیبشان می‌شود. افرادی که در مقطع دکتری درس خوانده‌اند تا ۳ سال بعد از فارغ‌التحصیلی حق ماندن دارند.

کانادا هم چنین فرصتی به دانش‌آموختگان بین‌المللی خود می‌دهد. فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های شناخته‌شده می‌توانند درخواست مجوز کار بعد از فارغ‌التحصیلی (Post-Graduation Work Permit) یا PGWP بدهند. مدت این ویزا به طول مدت رشته بستگی دارد.

فارغ‌التحصیلان رشته‌هایی که تحصیل در آن‌ها بیشتر از دو سال طول می‌کشد، می‌توانند با چنین ویزایی تا ۳ سال در کانادا بمانند. اگر کار مناسبی در این کشور پیدا کردید، فرصت درخواست اقامت موقت را هم دارید.

کانادا فرصت‌های کاری بسیاری برای دانش‌آموختگان بین‌المللی دارد. متوسط درآمد سالیانه یک شخص ماهر در کانادا بین ۵۰ الی ۱۰۰ هزار دلار کاناداست. در انگلیس هم حقوق خوبی به افراد ماهر، به‌خصوص فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها داده می‌شود. حقوقی که شما در این کشور به‌دست خواهید آورد، حدود ۲۷ الی ۴۲ هزار یورو در سال است.

کار در کانادا و انگلستان

بالاخره تحصیل در انگلیس بهتر است یا کانادا؟

باوجود تمامی توضیحات درباره انتخاب بین تحصیل در کانادا یا انگلیس درنهایت تصمیم با شماست. این تصمیم به شرایط زندگی، مالی، روحی و فرهنگی شما بستگی دارد. شما باید تمامی جوانب را بسنجید، به‌خوبی راجع‌به هردو کشور و دانشگاه‌های معتبرشان تحقیق کنید و باتوجه به این موضوع که کدام گزینه برایتان بهتر است، تحصیل در انگلیس یا کانادا را انتخاب کنید.

Rate this post