دانشگاه های کانادا بدون نیاز به مدرک زبان

لیست دانشگاه های کانادا بدون نیاز به مدرک زبان آیلتس

فهرست مطالب

یکی از شناخته‌شده‌ترین و مهم‌ترین مدارک زبان انگلیسی برای گرفتن ویزای کشورهای اروپایی یا تحصیل در دانشگاه‌های آن‌ها مدرک IELTS است که کانادا هم از این قضیه مستثنی نیست. اما ازطرفی آیلتس ازنظر بسیاری افراد یکی از سخت‌ترین آزمون‌ها هم به‌حساب می‌آید یا اینکه برخی اشخاص فکر می‌کنند، شرایط دشواری دارد.

از این‌رو بسیاری از دانشگاه‌های کانادا بدون نیاز به آیلتس هم دانشجو می‌پذیرند و مدارک زبان دیگری را هم قبول می‌کنند؛ مثل TOEFL یا حتی مدرک Duolingo که یک اپلیکیشن معروف آموزش زبان است که اخیرا جایگاه خودش را ارتقا داده و اجازه صدور مدرک رسمی زبان را دریافت کرده و مدرکش در بسیاری از دانشگاه‌ها و کشورها موردقبول است؛ ازطرفی بعضی دانشگاه‌های کانادا خودشان دوره‌ها و آزمون‌های زبان برای دانشجویان برگزار می‌کنند. با ادامه مطلب همراه باشید تا با ۷ تا از دانشگاه های کانادا بدون نیاز به مدرک زبان آیلتس آشنا شوید.

آیا امکان تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان آیلتس وجود دارد؟

تحصیل در کانادا بدون نیاز به آیلتس هم امکان دارد. یکی از مزیت‌های دانشگاه‌های کانادا این است که جایگزین‌های زیادی برای مدرک زبان آیلتس دارند؛ به‌همین دلیل دانشجویانی که کسب نمره حدنصاب در این آزمون برایشان سخت است، می‌توانند از چنین امتیازی استفاده کنند یا مثلا افرادی که ازقبل مدرک زبان دیگری مثل TOEFL دارند، لازم نیست مجددا در دوره آیلتس شرکت کنند. بنابراین، امکان اخذ پذیرش دانشگاه های کانادا بدون مدرک زبان آیلتس هم وجود دارد.

چه جایگزین‌هایی برای مدرک زبان آیلتس وجود دارد؟

ازجمله جایگزین‌های آیلتس در بسیاری از دانشگاه‌های کانادا می‌توان به مدرک TOEFL، آزمون زبان دولینگو (Duolingo English Test)، CanTEST، PTE، CAEL، CPE و آزمون زبان کمبریج (Cambridge English Exams) اشاره کرد.

ازطرفی بعضی از دانشگاه‌ها هم دوره‌های زبان مخصوص به خودشان را دارند تا دانشجویانی که تسلط کافی به زبان انگلیسی ندارند، قبل از شروع دوره تحصیلی در آن‌ها شرکت کنند؛ مثل برنامه فشرده زبان انگلیسی (Intensive English Language Program) یا IELP که جایگزینی برای آیلتس در کانادا محسوب می‌شود.

۷ تا از دانشگاه های کانادا بدون نیاز به مدرک زبان آیلتس

همانطور که در بالا توضیح دادیم، همه دانشگاه‌های کانادا بدون مدرک زبان دانشجو نمی‌پذیرند، اما اسم دانشگاه‌های معتبری در فهرست دانشگاه های کانادا بدون مدرک زبان وجود دارد؛ بنابراین ما در ادامه به ۷ نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱- دانشگاه وینیپگ (University of Winnipeg)

در دانشگاه وینیپگ، اثبات تسلط بر زبان انگلیسی امری مهم به‌شمار می‌آید، اما ازطرفی این دانشگاه لزوما از دانشجویان مدرک IELTS نمی‌خواهد. اگر قصد تحصیل در دانشگاه وینیپگ را دارید، باید یک مدرک زبان انگلیسی با نمره مجاز داشته باشید؛ حتی مدرک دولینگو هم موردقبول است. این دانشگاه، برنامه زبان انگلیسی مخصوص به‌خودش را هم دارد که ELP نامیده می‌شود و دانشجوها می‌توانند پیش از اپلای یا قبل از شروع دوره تحصیلی در آن شرکت کنند.

۲- دانشگاه بروک (Brock University)

تحصیل در کانادا بدون آیلتس در دانشگاه بروک امکان‌پذیر است؛ این دانشگاه جایگزین‌های زیادی برای مدرک IELTS دارد. برنامه زبان انگلیسی متمرکز یا به‌اختصار IELP مخصوص افرادی است که نمی‌توانند امتیازهای لازم در سایر آزمون‌های زبان رسمی را به‌دست بیاورند. علاوه بر این اگر شما یک مدرک دانشگاهی بین‌المللی به زبان انگلیسی داشته باشید، از دادن آزمون زبان معاف می‌شوید. دانشگاه بروک غیر از مدرک IELTS، مدارک TOEFL، PTE، CAEL یا همان مدرک ارزیابی زبان انگلیسی کانادا، MELAB و YELT‌را هم قبول می‌کند.

۳- دانشگاه ساسکاچوآن (University of Saskatchewan)

دانشگاه ساسکاچوآن هم یکی از دانشگاه های کانادا بدون نیاز به مدرک زبان آیلتس است. شما می‌توانید در سایر برنامه‌های جایگزین این دانشگاه شرکت کنید و امتیاز لازم را به‌دست بیاورید؛ ازجمله TOEFL، CanTest، آزمون زبان انگلیسی دولینگو و آزمون ارزیابی CAEL. ازطرفی افرادی که نمی‌توانند به‌اندازه‌ی کافی تسلطشان برروی زبان انگلیسی را نشان بدهند، مجاز به حضور در برنامه U-PREP هستند که پیش از حضور در دوره درسی رشته موردنظرشان در مرکز زبان دانشگاه ساسکاچوآن (USLC) ارائه می‌شود.

۴- دانشگاه یادبود نیوفاندلند (Memorial University of Newfoundland)

دانشجویانی که قصد تحصیل در دانشگاه نیوفاندلند را دارند، باید توانایی خود در زبان انگلیسی را با ارسال نمرات چهار سال آخر تحصیلات آکادمیک خود در زمینه زبان انگلیسی برای این دانشگاه ارسال کنند. دانشجویان تنها درصورتی از این کار معاف می‌شوند که به‌طور مستقیم با دانشگاه ارتباط برقرار کنند و به کارکنان مربوطه اطلاع دهند که رشته تحصیلی قبلیشان را به زبان انگلیسی آموزش دیده‌اند.

دانشگاه نیوفاندلند مدرک TOEFL را با حداقل نمره ۹۰ می‌پذیرد؛ همینطور مدرک CanTEST را با حداقل نمره ۱۳ و مدرک زبان انگلیسی آکادمیک کانادایی (Cannadian Academic English Language) یا همان CAEL‌ را با حداقل نمره ۷۰.

۵- دانشگاه کارلتون (Carleton University)

یکی از دانشگاه های کانادا بدون نیاز به آیلتس، دانشگاه کارلتون است. برای تحصیل در دانشگاه کارلتون بدون مدرک IELTS، باید ریزنمرات رسمی سه سال گذشته دبیرستان، کالج یا دانشگاهتان را به زبان انگلیسی تحویل دهید. دانشگاه کارلتون، سایر مدارکی مثل CAEL با حداقل نمره ۷۰، TOEFL با حداقل نمره ۸۶ و همینطور آزمون زبان انگلیسی پیرسون (Pearson Test of English) را با حداقل نمره ۶۰ می‌پذیرد.

۶- دانشگاه رجینا (University of Regina)

دانشگاه رجینا هم ازجمله دانشگاه های کانادا بدون نیاز به مدرک زبان آیلتس است. هرچند یکی از مدارک زبانی که در این دانشگاه پذیرفته می‌شود، IELTS است، اما جایگزین‌هایی هم برای آن وجود دارد؛ بنابراین اگر می‌خواهید در دانشگاه رجینا درس بخوانید، باید حداقل یکی از شرایط زیر را داشته باشید:

  • امتیاز ۵۲۵ در TOEFL Paper یا امتیاز ۷۰ در TOEFL iBT
  • امتیاز ۹۵ الی ۱۰۵ در Duolingo
  • امتیاز ۵۰ در CAEL

۷- دانشگاه کنکوردیا (Concordia University)

زبان اول تدریس در دانشگاه کنکوردیا انگلیسی است، بنابراین تمامی دانشجویانی که قصد تحصیل در این دانشگاه را دارند، باید یکی از پیش‌شرط‌های زیر را داشته باشند تا از حضور در آزمون صلاحیت زبان انگلیسی معاف شوند:

  • گذراندن حداقل سه سال کامل از تحصیلات کارشناسی یا کارشناسی ارشد در یکی از دانشگاه‌های موردتایید
  • افرادی که برای برنامه‌های تخصصی در مدرسه کسب‌وکار جان مولسون درخواست اپلای می‌کنند، باید حداقل تجربه پنج سال کار تمام‌وقت در یک محیط انگلیسی را داشته باشند و در مصاحبه شخصیشان هم موفق باشند.
  • کسب دیپلم مطالعات دانشگاهی کبک (DEC) و یک مدرک دانشگاهی از یکی از دانشگاه‌های کبک (گواهی DEC ضروری است)

در یک نگاه

شاید با خواندن مطالب بالا، این موضوع ذهنتان را درگیر کند که غیر از شرط پذیرش دانشگاه های کانادا بدون مدرک زبان، رویه سفارت کانادا دربرابر داشتن مدرک زبان چگونه است؟ آیا گرفتن ویزای تحصیلی کانادا بدون مدرک زبان آیلتس ممکن است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که شما بدون داشتن مدرک آیلتس هم می‌توانید ویزای کانادا را دریافت کنید.

درواقع کانادا به افرادی که قصد ادامه تحصیل در یکی از دانشگاه‌های این کشور را دارند، ویزای تحصیلی (Study visa) نمی‌دهد، بلکه مجوز تحصیل (Study permit) برای این افراد صادر می‌کند که ویزای اقامتی هم به‌طور پیش‌فرض همراه با صدور این مجوز تحصیلی به دانشجو ارائه می‌شود؛ بنابراین ارزیابی مهارت زبان انگلیسی متقاضی و پذیرش تحصیلی کانادا بدون مدرک زبان آیلتس هم توسط دانشگاه انتخابی فرد انجام می‌شود.

Rate this post