مدت زمان اخذ ویزای تحصیلی کانادا

مدت زمان اخذ ویزای تحصیلی کانادا + زمان صدور ویزا بعد از انگشت نگاری

فهرست مطالب

برای بعضی از متقاضیان، مدت زمان اخذ ویزای تحصیلی کانادا بعد از انگشت نگاری کمتر از ۲۰ روز و برای برخی دیگر ممکن است یک بازه زمانی طولانی و نگران‌کننده ۳ ماهه و یا حتی بیشتر باشد. اینکه چه مواردی در مدت زمان صدور ویزای تحصیلی کانادا بعد از انگشت نگاری تاثیرگذار است و بهتر است چه رویکردی در این رابطه داشته باشیم را در این مطلب بررسی می‌کنیم.

فرآیند اخذ ویزای تحصیلی کانادا چقدر طول میکشه؟

به طور تقریبی مدت زمان اخذ ویزای تحصیلی کانادا بین ۶ تا ۱۲ ماه زمان می‌برد و شامل مراحل زیر می‌شود:

  • آماده‌سازی مدارک و درخواست نامه پذیرش کالج و یا دانشگاه (از یک تا ۳ ماه)
  • ترجمه رسمی و آماده‌سازی مدارک ویزای دانشجویی کانادا( از مدرک زبان گرفته تا نامه تمکن مالی  بین ۲ تا ۶ ماه)
  • رزرو وقت سفارت و انجام مراحل انگشت‌نگاری و عکس بایومتریک (یک تا دو ماه)
  • پیکاپ ویزا و دریافت برچسب ویزای تحصیلی کانادا (در حدود یک ماه)

وقتی صحبت از مدت زمان اخذ ویزای تحصیلی کانادا می‌شود، فاکتورهای متعددی در بازه زمانی آن تاثیرگذار است.

اینکه قادر به دریافت توصیه نامه اساتید دانشگاهی برای کسب نامه پذیرش باشید، از قبل برای مدرک زبان خود اقدام کنید و یا در حین دریافت نامه پذیرش و پیش از اپلای ویزا، در آزمون زبان شرکت کرده و مدرک‌تان را دریافت کنید، با برنامه‌ریزی دقیق مدارک مهمی مثل نامه تمکن مالی و ریزگردش حساب بانکی را آماده کرده باشید و خیلی از موارد ریز و درشت دیگر، همگی در کم یا زیاد شدن مدت زمان اخذ ویزای تحصیلی کانادا تاثیرگذار هستند.

مدت زمان صدور ویزای تحصیلی کانادا بعد از انگشت نگاری چقدر است؟

با مراجعه به وب‌سایت رسمی Canada.ca این امکان را دارید تا از مدت زمان صدور ویزای تحصیلی کانادا بعد از مرحله نهایی انگشت نگاری و عکس بایومتریک باخبر شوید. 

در صفحه مخصوص ارزیابی مدت زمان صدور ویزای تحصیلی کانادا که با نام Check processing times شناخته می‌شود، شما باید نوع درخواست (application type) را اقامت موقت یا temporary residence و نوع آن که همان مجوز تحصیل study permit از خارج از کشور کانادا است را انتخاب کنید تا بازه تقریبی و مدت زمان صدور ویزای تحصیلی کانادا به شما نمایش داده شود.

طبق اطلاعات وب‌سایت مهاجرت و شهروندی کشور کانادا، مدت زمان دریافت ویزای تحصیلی کانادا در حدود ۱۳ هفته است. در صورتی که پرونده شما دارای نقص باشد و از شما مدارک پشتیبان درخواست شود، مدت زمان دریافت ویزای تحصیلی کانادا بیشتر از این مقدار خواهد شد.

باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که زمان ارسال پرونده و درخواست شما از مرکز خدمات ویزا VAC به ساختمان سفارت و کنسولگری و همچنین زمان مورد نیاز برای انجام مرحله انگشت نگاری بایومتریک در مدت زمان دریافت ویزای تحصیلی کانادا محاسبه نمی‌شود.

مدت زمان صدور ویزای تحصیلی کانادا

چرا گاهی مدت زمان جواب سفارت کانادا بیش از حد معمول طول می‌کشد؟

در بعضی مواقع ممکن است که مدت زمان جواب ویزای تحصیلی کانادا بیش از حد معمول طول بکشد و صبر و انتظار برای دریافت نتیجه پاس ریکوئست ویزا به یک پروسه طاقت‌فرسا تبدیل شود. عموما دلایل اینکه مدت زمان جواب ویزای تحصیلی کانادا به درازا می‌کشد، شامل موارد زیر می‌شود:

  • کامل نبودن مدارک ارائه شده در پرونده ویزا
  • شلوغی سفارت به علت رسیدگی به کارهای اضطراری مثل پرونده متقاضیان جنگ‌زده، حجم بالای درخواست‌ها و غیره
  • درخواست همزمان دو پرونده ویزا که شامل ویزای تحصیلی کانادا برای متقاضی اصلی و ویزای همراه Open work permit برای همسر دانشجو می‌شود
  • درخواست مدارک پشتیبان از سوی سفارت کانادا
  • دیر رسیدن پرونده‌های درخواستی از سوی کارگزاری VAC به کنسولگری کانادا
  • مورد تائید نبودن انگشت نگاری بایومتریک

اگر به هر دلیلی مدت زمان گرفتن ویزای تحصیلی کانادا بیش از زمان اعلام شده طول کشید، شما این امکان را دارید تا از طریق حساب کاربری شخصی در وب‌سایت مهاجرت و شهروندی کانادا، یک درخواست آنلاین وب‌فرم برای اطلاع از آخرین تغییرات و یا دلیل تاخیر نتیجه ویزا ارسال کنید.

گاهی اوقات طولانی شدن مدت زمان گرفتن ویزای تحصیلی کانادا می‌تواند به این معنی باشد که شانس بیشتری برای دریافت نتیجه قبولی وجود دارد و احتمال ریجکتی کمتر است، چون در اغلب اوقات رد درخواست ویزای تحصیلی کانادا در بازه زمانی کوتاهی اتفاق می‌افتد.

البته این تنها یک نظریه است و ممکن است تاخیر در مدت زمان گرفتن ویزای تحصیلی کانادا معنی و مفهوم کاملا برعکسی داشته باشد و خبر بدی محسوب شود.

در حقیقت، زمانی که با سختی و چالش‌های متعدد موفق به دریافت نامه پذیرش از یک دانشگاه دولتی و معتبر کانادا شده‌اید، به هیچ وجه مایل نیستید که زمان ثبت‌نام در ترم تحصیلی پاییز و یا زمستان دانشگاه را از دست بدهید و به همین خاطر، بالا رفتن مدت زمان صدور ویزای دانشجویی کانادا برای شما مشکل‌ساز خواهد شد.

آیا مدت زمان اخذ ویزای تحصیلی کانادا در درخواست آنلاین کمتر است؟

به عنوان یک شهروند ایرانی، تنها گزینه در دسترس برای شما، درخواست آنلاین ویزای تحصیلی کانادا از طریق وب‌سایت Canada.ca است و به دلیل بسته بودن سفارت، امکان اپلای حضوری وجود ندارد.

اما به طور کلی، مدت زمان صدور ویزای دانش آموزی کانادا و همچنین ویزای دانشجویی ارتباط چندانی به نوع درخواست آنلاین و یا آفلاین (حضوری) ندارد.

برتری گزینه آنلاین به حضوری این است که امکان گم شدن مدارک و پرونده متقاضی به حداقل می‌رسد، نیازی به رزرو وقت سفارت مجزا برای ارائه پرونده به افسر ویزا نیست و نسخه آنلاین مدارک تحصیلی، مالی و هویتی دانشجو به صورت آنلاین و بدون واسط (کارگزاری وی اف اس) با سرعت بیشتری در دست افسران ویزا خواهد بود.

از این رو، می‌توان با اطمینان این را گفت که مدت زمان صدور ویزای دانش آموزی کانادا (یا دانشجویی) در هر دو حالت درخواست آنلاین و یا آفلاین معادل ۱۳ هفته است، اما به خاطر دلایل اشاره شده در بالا، گزینه اینترنتی به حضوری اولویت و ارجحیت دارد.

چطور مدت زمان دریافت ویزای تحصیلی را کاهش دهیم؟

اگر نگران مدت زمان جواب سفارت کانادا هستید و دوست ندارید تا برنامه‌ریزی‌های شخصی زندگی شما با تاخیر و مشکل روبرو شود، بهتر است که از هماهنگی کامل اطلاعات ارائه شده در رزومه تحصیلی و انگیزه نامه با مدارک موجود در پرونده مطمئن شوید.

به همان اندازه که شفافیت و صحت اطلاعات ارائه شده در پرونده درخواست ویزای تحصیلی می‌تواند موجب افزایش شانس قبولی اپلای شود، در مدت زمان جواب سفارت کانادا نیز موثر خواهد بود.

بسیاری از متقاضیان این طور فکر می‌کنند که مدت زمان صدور ویزای تحصیلی کانادا بعد از انگشت نگاری با در نظر گرفتن بازه زمانی یک ماهه رزرو وقت سفارت و انگشت نگاری بیومتریک محاسبه می‌شود، اما در حقیقت این طور نیست.

از زمانی که شما مرحله نهایی انگشت نگاری را در یکی از مراکز وی اف اس خارج از ایران انجام می‌دهید و برچسب وی اف اس بر روی جلد پشتی گذرنامه شما پیوست می‌شود، مدت زمان جواب ویزای تحصیلی کانادا  در واقع بعد از انگشت نگاری شروع می‌شود و شما باید با برگشت به کشور مبدا و چک حساب کاربری، منتظر جواب نهایی درخواست ویزا باشید.

با توجه به اینکه فاکتورهای مختلفی مثل دریافت نامه پذیرش، آماده‌سازی و ترجمه مدارک، رزرو وقت سفارت، انگشت نگاری بایومتریک، مدت زمان جواب ویزای تحصیلی کانادا بعد از انگشت نگاری و موارد این چنینی موجب زمان‌بر شدن روند مهاجرت تحصیلی به کشور کانادا می‌شود، بهتر از یک سال قبل از ترم تحصیلی مورد نظرتان، برای تمامی مراحل این پروسه برنامه‌ریزی کنید.

در نهایت طولانی شدن مدت زمان صدور ویزای تحصیلی کانادا بعد از انگشت نگاری مقوله‌ای است که از کنترل مخاطب خارج است و باید امیدوار به دریافت نتیجه قبولی از جانب سفارت بود. چون حتی اگر بخواهیم تصور کنیم که مدت زمان صدور ویزای تحصیلی کانادا بعد از انگشت نگاری یک بازه زمانی ۳ تا ۴ ماهه بشود، باز هم امکان ثبت‌نام با تاخیر و یا درخواست defer (تعویق) نامه پذیرش برای ترم تحصیلی بعدی وجود دارد. 

Rate this post