تحصیل در کبک به زبان فرانسه

تحصیل در کبک به زبان فرانسه؛ شرایط و هزینه‌ها

فهرست مطالب

کبک یکی از مهم‌ترین استان‌های کانادا محسوب می‌شود که قوانینی نسبتا خودمختار داشته و هرساله هم دانشجویان زیادی را برای تحصیل در خود می‌پذیرد. یکی از بارزترین ویژگی‌های کبک، زبان رسمی آن است. زبان فرانسه در کبک زبان اول مردم، موسسات آموزشی و ادارات دولتی محسوب می‌شود.

برخلاف سایر ایالات کانادا که اکثر مردم در آن به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. ۱۷ دانشگاه در کبک وجود دارند که تنها ۳ مورد از آن‌ها به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند و زبان تدریس در باقی آن‌ها فرانسوی است؛ بنابراین تسلط به زبان فرانسوی در این ایالت یک مزیت محسوب می‌شود. در ادامه درباره تحصیل در کبک به زبان فرانسه توضیحاتی ارائه می‌دهیم.

تحصیل در کبک به زبان فرانسه برای ایرانی‌ها امکان‌پذیر است؟

بله؛ ایرانی‌ها هم می‌توانند مانند سایر دانشجویان به تحصیل در کبک به زبان فرانسه بپردازند. مسلم است که این امر نیازمند آشنایی با زبان فرانسوی و داشتن مدرک این زبان است. البته که باید دانشگاه‌هایی را انتخاب کنید که یا زبان تدریس آنها فرانسوی است.

تحصیل به زبان فرانسه در کبک

تحصیل در کبک به زبان فرانسه چه مزایایی دارد؟

تحصیل در کبک یعنی زندگی در یک جامعه فرانسوی‌زبان. زبان رسمی کبک و تمامی موسسات دولتی آن زبان فرانسه است؛ بنابراین یادگیری زبان فرانسوی باعث می‌شود که زندگی، تحصیل و کار در این شهر برای شما آسان‌تر شود.

با یادگیری زبان فرانسه، شما راحت‌تر می‌توانید با مردم ارتباط برقرار کنید، دوست پیدا کنید، کارهایتان را در ادارات سریع‌تر پیش ببرید، راحت‌تر مسیریابی کنید چون تابلوها و علائم در کبک به زبان فرانسوی هستند و کارها و فرصت‌های شغلی بیشتری نصیبتان می‌شود.

تسلط به زبان فرانسه ممکن است باعث تسهیل روند پذیرش و مهاجرت‌تان شود؛ به‌خصوص برای زمانی که قصد دارید اقامت موقت خود را به اقامت دائم تبدیل کنید. برخی از برنامه‌های مهاجرتی برای تبدیل اقامت موقت به دائم در کبک نیازمند دانش زبان فرانسه هستند.

یکی از این برنامه‌ها، برنامه مهاجرتی PEQ برای اقامت دائم است که در آن باید تاحدی به زبان فرانسوی مسلط باشید؛ یعنی حداقل باید سطح پیشرفته زبان فرانسه یا همان Advanced Intermediate داشته باشید.

یکی دیگر از مزایای دانش زبان فرانسه در شهر کبک این است که برخی دانشگاه‌ها به چنین دانشجویانی کمک‌های مالی می‌کنند.

دولت استان کبک یک قانون جدید تعیین کرده که از پاییز سال ۲۰۲۳ درحال انجام است. طبق این قانون دانشجویان بین‌المللی که به زبان فرانسوی تسلط دارند و می‌توانند به این زبان به تحصیل بپردازند، مشمول کاهش شهریه شده و شهریه‌ای برابر با دانشجویان بومی کبک پرداخت می‌کنند.

البته این قانون برای مناطقی غیر از کلان‌شهر مونترآل است. این کاهش شهریه بسیار قابل‌توجه بوده و حدود ۲۱ هزار دلار در سال به‌ازای هر دانشجو است؛ البته دانشجو باید به‌صورت تمام‌وقت در کبک و در یکی از رشته‌های فناوری اطلاعات، مهندسی، مراقبت‌های بهداشتی، خدمات اجتماعی، آموزش یا آموزش کودکان تحصیل کند.

شرایط تحصیل در کبک به زبان فرانسه چیست؟

برای تحصیل در کبک به زبان فرانسه باید یا ازقبل به این زبان مسلط باشید یااینکه در دوره‌های زبان فرانسوی که در کبک ارائه می‌شوند، شرکت کنید. مدارک زبان فرانسوی که موردقبول اداره مهاجرت کبک کاناداست، عبارتند از TEFAQ، TCF و DELF/DALF. هرکدام از این آزمون‌ها شرایط خاص خودشان را دارند و برای دریافت مدارکشان باید به حدنصاب امتیازات مشخصی برسید.

آزمون TEFAQ

آزمون TEFAQ مختص کسانی است که قصد مهاجرت به کبک یا تحصیل در دانشگاه‌های آن را دارند و در آن فقط مهارت‌های گفتاری و شنیداری مهم است و بخش گرامر، نگارش یا دایره لغات اختیاری بوده و سنجیده نمی‌شود.

نتایج این آزمون به‌صورت سطح A1 تا C1 ارائه می‌شود و دو سال اعتبار دارد. بعد از گذشت دو ماه از نتیجه آزمون می‌توانید مجددا در آزمون شرکت کنید تا بتوانید به مدرک سطح بالاتری دست پیدا کنید. تنها افراد بالای ۱۶ سال مجاز به شرکت در آزمون TEFAQ هستند.

یک آزمون زبان فرانسوی TEF هم وجود دارد که به‌طور کلی به کشورهای فرانسوی‌زبان مربوط می‌شود و فقط مختص کبک نیست.

آزمون TCF

نتیجه آزمون TCF هم معمولا به‌صورت حروف اعلام می‌شود و شامل سطح A1، A2، B1، B2، C1 و C2‌ است که به‌ترتیب کمترین و بیشترین نمرات آزمون هستند. اگر بخواهیم این نمرات را به عدد تبدیل کنیم، از عدد ۱۰۰شروع شده و تا ۷۰۰ ادامه دارد و بازه هر سطح هم ۱۰۰ امتیاز است.

در آزمون TCF قبولی یا ردی مطرح نیست، اما اگر بخواهید در دانشگاه‌های فرانسوی‌زبان تحصیل کنید، حداقل به سطح C1 نیاز دارید. اعتبار آزمون TEF هم دو سال است.

آزمون DELF/DALF

این آزمون‌ها هم مانند دو آزمون دیگر ۶ سطح دارند؛ از A1 تا C2، اما فرقشان این است که منقضی نمی‌شوند. DELF برابر با دیپلم معمولی زبان فرانسه و DALF برابر با دیپلم پیشرفته زبان فرانسوی است.

دوره‌های زبان فرانسوی، هم توسط دولت کبک به‌صورت فشرده و تمام‌وقت یا پاره‌وقت در موسسات آموزشی دولتی یا مراکز اجتماعات محلی به مهاجران ارائه می‌شوند و هم در بعضی دانشگاه‌ها برای دانشجویان برگزار می‌شوند.

این کلاس‌ها از سطوح ابتدایی برای کسانی که هیچ آشنایی با زبان فرانسوی ندارند، شروع شده و تا دوره‌های تخصصی برای افرادی که تاحدی به زبان فرانسوی تسلط دارند، ادامه دارند.

هزینه تحصیل در کبک به زبان فرانسه چقدر است؟

شهریه هر دانشجو در کبک به‌طور میانگین حدود ۶ هزار دلار در سال است؛ هرچند که این هزینه برای رشته‌ها و دانشگاه‌های مختلف، متفاوت است. همانطور که پیشتر گفتیم، دانشجویانی که به زبان فرانسوی مسلط باشند در کبک مشمول کاهش شهریه می‌شوند.

ازطرفی اگر دانشجویی ازقبل به زبان فرانسوی مسلط نباشد و بخواهد در خود کبک با این زبان آشنایی پیدا کند، باید هزینه‌های مربوط به دوره‌ها را نیز بپردازد.

هرچند طبق قانون جدیدی که از سال ۲۰۱۹ توسط دولت کبک تصویب شده، بسیاری از مهاجران مشمول آموزش رایگان زبان فرانسوی در سطح مقدماتی می‌شوند و اگر به‌صورت تمام وقت در کلاس‌ها شرکت کنند، حتی می‌توانند از دولت کمک‌هزینه‌ای معادل ۱۸۵ دلار کانادا هم دریافت کنند. کلاس‌ها ۲۵ الی ۳۰ ساعت در هفته برگزار می‌شوند.

اگر هم در ایران و قبل از مهاجرت به کبک به یادگیری زبان فرانسوی مشغول شوید، باید هزینه شرکت در آزمون‌ها را بپردازید. درصورتی‌که نمی‌توانید زبان را به‌صورت خودآموز یاد بگیرید، باید در یکی از کلاس‌های زبان فرانسوی هم ثبت‌نام کنید که هزینه این کلاس‌ها بسته به حضوری یا آنلاین بودن، فرد تدریس‌کننده، سطح و ساعت کلاس‌ها متفاوت است.

در سال ۲۰۲۲ هزینه شرکت در آزمون TEFAQ برای هرکدام از مهارت‌ها یعنی درک شنیداری، درک مطلب، نوشتار و گفتار برابر با ۳۰ یورو و هزینه TEF کانادا هم برای چهار مهارت برابر با ۱۴۰ یورو بود.

هزینه تحصیل در کبک

بهترین دانشگاه های فرانسوی زبان کبک کدامند؟

بهترین دانشگاه‌های فرانسوی‌زبان کبک عبارتند از:

۱- دانشگاه مونترآل (Universite de Montreal)

۲- دانشگاه کبک مونترآل (Universite du Quebec a Montreal)

۳- دانشگاه لاوال (Universite Laval)

۴- دانشگاه شربروک (Universite de Sherbrooke)

در یک نگاه

داشتن مدرک زبان فرانسوی، یک اجبار و الزام برای مهاجرت به کبک محسوب نمی‌شود، اما هم فرآیند پذیرش شما در دانشگاه‌های این استان و روند مهاجرت شما را تسریع می‌کند و هم باعث می‌شود که زندگی شما در شهر مقصد راحت‌تر شود و بهتر با بتوانید با افراد دوروبر خود ارتباط بگیرید و کارهایتان را پیش ببرید.

بنابراین توصیه می‌کنیم که اگر قصد مهاجرت به کبک و تحصیل در کبک به زبان فرانسه را دارید، حتما مهارت‌های زبان فرانسوی خود را تقویت کنید یا اگر فرصتی نمانده، بعد از مهاجرت از امکانات آموزش رایگان زبان فرانسوی بهره بگیرید.

Rate this post