تحصیل داروسازی در کانادا

شرایط تحصیل داروسازی در کانادا + هزینه‌ها و بورسیه

فهرست مطالب

داروسازی یکی از رشته‌های معتبر محسوب می‌شود که در اکثر کشورهای دنیا محبوب است. کانادا هم یکی از کشورهایی است که هرساله تعداد زیادی دانشجوی داروسازی را در دانشگاه‌های خود می‌پذیرد؛ هرچند که رقابت برای اخذ پذیرش دانشگاهی ازسوی دانشجویان بین‌المللی بالاست و همین مسئله ورود به دانشکده‌های داروسازی کانادا را دشوار می‌کند.

درواقع به‌طور کلی نرخ پذیرش داروسازی در کانادا بین ۲ الی ۳۰ درصد است؛ اما ازطرفی ورود به این رشته نیاز به حضور در آزمون نداشته و امکان دریافت بورسیه‌ دولتی یا خصوصی هم برای دانشجویان وجود دارد. در ادامه درباره شرایط تحصیل داروسازی در کانادا به‌طور مفصل توضیح می‌دهیم.

سریع و بی دردسر پذیرش بهترین دانشگاه های کانادا رو بگیر
با ضمانت بازگشت وجه

برای اخذ پذیرش داروسازی در کانادا باید چه مراحلی را طی کنیم؟

بنابر آمار سایت bemoacademicconsulting.com نرخ پذیرش دانشجویان بین‌المللی در رشته داروسازی در کانادا نسبت به رشته‌های پزشکی بیشتر است؛ اما از آن‌جا که تعداد کرسی‌های خالی در این رشته چندان زیاد نیست، رقابت تقریبا سخت می‌شود.

یعنی بیشتر این کرسی‌ها برای دانشجویان درون‌استانی حفظ می‌شود؛ بااین‌حال دانشجویان بین‌المللی و برون‌استانی همچنان شانس اپلای داروسازی کانادا را دارند. درکل ۱۱ دانشکده برای تحصیل رشته داروسازی در کانادا وجود دارد که واحدهای آن‌ها به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی ارائه می‌شود.

برای اینکه بتوانید در کشور کانادا مدرک داروسازی به‌دست بیاورید، الزامات و شرایطی وجود دارد؛ اما این شرایط از موسسه به موسسه و دانشگاه به دانشگاه دیگر متفاوت است؛ هرچند معیارهای عمومی تحصیل داروسازی در کانادا عبارتند از:

  • اتمام دوره دوم دبیرستان با کسب حداقل نمرات لازم از یک مدرسه شناخته‌شده و موردتایید و ارائه مدرک دیپلم
  • ارائه فرم پذیرش
  • ارائه مستندات تمکن مالی
  • کسب امتیاز حدنصاب آزمون IELTS یا آزمون‌های زبان فرانسه و ارائه مدرک زبان
  • ارائه انگیزه‌نامه (Personal Statement) که در آن علایق آکادمیک، اهداف حرفه‌ای و شخصی و تجارب مرتبط خود را شرح می‌دهید
  • ارائه معرفی‌نامه (Recommendation Letters)
  • ارائه رزومه یا CV که در آن افتخارات حرفه‌ای یا فوق‌برنامه شما فهرست شده باشد
  • ارائه ریزنمرات دانشگاه یا فهرستی از نتایج آکادمیک
  • کسب نمرات خوب در دروسی مثل ریاضی، شیمی، فیزیک و زیست‌شناسی
  • معدل GPA حداقل ۲.۵
  • گذراندن دروس پیش‌نیاز برای برخی دانشگاه‌ها

برخی دانشگاه‌ها از دانشجوها می‌خواهند که علاوه بر انگیزه‌نامه معمولی، یک انگیزه‌نامه شخصی برای دانشکده داروسازی (Pharmacy School Personal Statement) تهیه و ارسال کنند؛ اما این انگیزه‌نامه همیشه هم الزامی نیست. معمولا برای پذیرش در یک دانشگاه داروسازی کانادایی به ۱ الی ۳ معرفی‌نامه نیاز است.

در برخی از دانشکده‌های داروسازی در کانادا حضور در آزمون‌های PCAT‌ یا CASPer به‌عنوان برخی از روند اپلای ضروری است و کسب امتیاز بالا در این آزمون‌ها شانس پذیرش درخواست شما را افزایش می‌دهد.

برای تحصیل رشته داروسازی در کانادا باید در دوره عمومی شرکت کنید که دروسی مثل شیمی، ریاضی، زبان، بیولوژی و میکروبیولوژی در آن ارائه می‌شود. حداقل نمره شما در این دروس باید حداقل ۷۵ درصد باشد تا بتوانید پس از آن در آزمون ورودی رشته داروسازی کانادا (Pharmacy College Admission Test-PCAT) شرکت کنید. این آزمون به‌صورت تستی است.

تحصیل داروسازی در کانادا چند سال است؟

ازجمله شرایط تحصیل داروسازی در کانادا برای حضور در آزمون هیئت ملی داروسازی و اخذ مجوز کار این است که باید ابتدا دوره ۳ ساله عمومی را بگذرانید؛ سپس حداقل یک سال کارآموزی را پشت‌سر بگذارید.

پس از آن وارد دوره تخصصی می‌شوید که این دوره بین ۴ الی ۶ سال طول می‌کشد؛ در دو سال ابتدایی، دروس تخصصی را می‌آموزید و در دو سال بعدی به کارهای تحقیقاتی می‌پردازید.

درواقع تحصیل داروسازی در کانادا بین ۸ الی ۱۰ سال طول می‌کشد.

شرایط تحصیل تخصص داروسازی در کانادا چگونه است؟

پس از اینکه دوره عمومی را موفقیت پشت‌سر گذاشتید، وارد مقطع تخصص داروسازی می‌شوید و پس از اخذ مدرک در آزمون برد تخصصی داروسازی (Pharmacy Examining Board of Canada) یا PEBC شرکت می‌کنید؛ البته آزمون داروسازی کانادا در استان کبک (Quebec) متفاوت است.

هزینه تحصیل داروسازی در کانادا چقدر است؟

هزینه تحصیل داروسازی در کانادا در دانشگاه‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است؛ اما به‌طور میانگین شهریه مقطع کارشناسی داروسازی در بهترین دانشگاه‌های کانادا بین ۱۳۰ هزار الی ۱۷۰ هزار دلار در سال برآورد می‌شود.

امکان تحصیل رایگان داروسازی در کانادا وجود دارد؟

تحصیل رایگان داروسازی در کانادا تنها درصورتی امکان‌پذیر است که شما بورسیه دریافت کنید. این بورسیه‌ها یا توسط دولت کانادا دراختیار دانشجویان قرار می‌گیرد یا ازطرف موسسات دولتی و خصوصی.

بورسیه‌ داروسازی در کانادا انواع مختلفی دارد؛ مثلا بورسیه‌هایی که به‌خاطر معدل بالا به دانشجوهای نخبه ارائه می‌شوند یا بورسیه‌های تحقیقاتی و پژوهشی که درصورتی دراختیار دانشجو قرار می‌گیرند که در زمینه‌ای مشخص و موردتایید، تحقیقاتی جامع انجام دهد؛ تحقیقاتی که باعث پیشرفت عرصه داروسازی شده و موردقبول دولت کانادا باشد.

شرایط بورسیه داروسازی در کانادا چیست؟

داروسازان در کانادا از درآمد خوبی برخوردار هستند. درآمد داروسازی در کانادا به‌طور میانگین ۹۵۲۱۹ دلار در سال معادل ۷۹۳۵ دلار در ماه است. درواقع درآمد داروسازان تازه‌کار از ۸۴۰۵۵ دلار در سال شروع شده و برای بهترین و باتجربه‌ترین داروسازان به ۱۱۹۷۵۰ دلار در سال هم می‌رسد.

هرچند این درآمدها در استان‌های مختلف کانادا باتوجه به جغرافیای آن‌ها، میزان نیازشان به داروساز و تعداد داروسازهایی که دارند، متفاوت است. بالاترین درآمد داروسازی در کانادا مربوط به استان‌های کبک (Quebec)، آلبرتا (Alberta)، ساسکاچوآن (Saskatchewan) و اونتاریو (Ontario) است.

معادل سازی مدرک داروسازی در کانادا چگونه است؟

اگر در یکی از دانشگاه‌های ایران رشته داروسازی خوانده‌اید و پس از آن قصد دارید که برای ادامه تحصیل داروسازی در کانادا یا کار به این کشور بروید، باید معادل‌سازی مدرک انجام دهید. معادل سازی مدرک داروسازی در کانادا هم به بخشی از روند تحصیل داروسازی در این کشور شبیه است.

شما باید در آزمون برد تخصصی داروسازی یا PEBC شرکت کنید؛ تسلط خود به زبان انگلیسی یا فرانسوی را با مدرک اثبات کنید و سپس ۲ هزار ساعت کارآموزی بگذرانید یا ۳۶ ماه معادل ۳ سال به تدریس بپردازید.

یادتان باشد که اگر می‌خواهید برای ادامه تحصیل داروسازی در کانادا اقدام کنید، باید ویزای تحصیلی و اگر برای کار مهاجرت می‌کنید، باید ویزای کاری دریافت کنید.

بهترین دانشگاه های داروسازی کانادا کدامند؟

رشته داروسازی در کانادا در دانشگاه‌های بسیار معتبری تدریس می‌شود که جزو دانشگاه‌های طراز اول جهان هستند. دروس این رشته را اساتید مجرب تدریس می‌کنند و واحدهای آن هم جزو باکیفیت‌ترین برنامه‌های درسی به‌شمار می‌آیند.

بهترین دانشگاه های داروسازی در کانادا عبارتند از:

  • دانشگاه بریتیش کلمبیا (University of British Columbia)
  • دانشگاه واترلو (University of Waterloo)
  • دانشگاه آلبرتا (University of Alberta)
  • دانشگاه دالهوزی (Dalhousie)
  • دانشگاه یادبود نیوفاندلند (Memorial University of Newfoundland)
  • دانشگاه تورنتو (University of Toronto)

در یک نگاه

داروسازی جزو رشته‌های محبوب و پرآمد پزشکی است، اما تحصیل داروسازی در کانادا جزو انتخاب‌هایی است که باید قبل از تصمیم‌گیری کاملا درباره آن فکر کنید و مزایا و معایبش را بسنجید.

ازجمله مزایای این رشته در کانادا می‌توان به درآمد بالا، اعتبار مدرک دانشگاهی، زیاد نبودن شهریه دانشگاه و امکان کار پاره‌وقت و از معایب آن هم می‌توان به سختی در پذیرش دانشگاه، رقابت شغلی زیاد، طولانی بودن دوره تحصیل و ساعت‌های کاری زیاد اشاره کرد.

Rate this post