مهاجرت تحصیلی با دیپلم

شرایط مهاجرت تحصیلی با دیپلم + بهترین کشورها

فهرست مطالب

حتما اکثر موارد مهاجرت تحصیلی که با آن روبه‌رو شده‌اید، مربوط به مهاجرت برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا بوده و فرد مهاجر، دانشجو بوده و حداقل مدرک فوق‌دیپلم یا لیسانس داشته؛ شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که آیا با مدرک دیپلم هم می‌توان مهاجرت کرد؟

جواب شما مثبت است. مهاجرت تحصیلی با مدرک دیپلم امکان‌پذیر است؛ هرچند که کار شما کمی سخت‌تر می‌شود؛ مثلا اگر دوره تحصیلی شما ۱۱ ساله بوده، باید سال دوازدهم را در ایران یا در یکی از کالج‌های مقصد بگذرانید و در برخی موارد مثل مهاجرت به کشور آلمان باید در آزمون ورودی هم قبول شوید.

شرایطی مثل گپ تحصیلی و حداقل سن هم برای چنین مهاجرتی مهم است. در ادامه به توضیح مفصل درباره شرایط مهاجرت تحصیلی با مدرک دیپلم می‌پردازیم.

امکان اخذ ویزای تحصیلی با مدرک دیپلم وجود دارد؟

به‌طور کلی می‌توان گفت که گرفتن ویزای تحصیلی با دیپلم امکان‌پذیر است، اما به عوامل زیادی بستگی دارد؛ به‌ویژه به کشوری که قصد مهاجرت به آن را دارید. اگر ۱۲ سال تحصیلی خود یعنی تا پایان سال سوم دبیرستان را بگذرانید، بدین معناست که شما مدرک دیپلم را دریافت کرده‌اید.

اگر تحصیلات شما ۱۲ ساله بوده، می‌توانید تحت شرایطی برای مهاجرت تحصیلی اقدام کنید، اما اگر در نظام قدیم درس خوانده‌اید و تحصیلاتتان ۱۱ سال طول کشیده، باید سال دوازدهم را هم در ایران یا کشور مقصد بخوانید.

پذیرش تحصیلی با دیپلم

شرایط مهاجرت تحصیلی با دیپلم چیست؟

اخذ ویزای تحصیلی با مدرک دیپلم شرط و شروطی دارد که در کشورهای مختلف، متفاوت است؛ مثلا در اکثر کشورهای انگلیسی‌زبان، شما می‌توانید مجددا سال آخر تحصیلات دبیرستان خود را در مدارس همان کشورها بخوانید و بعد وارد دانشگاه شوید.

در بسیاری از کشورها مثل انگلیس، آمریکا و کانادا، اگر کمتر از ۲۱ سال سن داشته باشید، می‌توانید با مدرک دیپلم پذیرش تحصیلی بگیرید.

از آن‌جا که تعریف مشخصی برای مدرک دیپلم در کشورهای عضو اتحادیه اروپا وجود ندارد، باید حتما مدرک دیپلمتان در آن کشور مقصد شناخته‌شده باشد.

یکی دیگر از شروط مهم تحصیلی برای افرادی که مدرک تحصیلی دارند، گپ تحصیلی است؛ یعنی فاصله‌ای که بین اتمام تحصیلات ۱۲ ساله یا همان اخذ مدرک دیپلم و اقدام به مهاجرت وجود دارد؛ مثلا برخی از آقایان بعد از گرفتن دیپلم به سربازی می‌روند یا برخی افراد بین اتمام تحصیلات و مهاجرت خود، مهارت‌هایی یاد می‌گیرند که برروی شانس پذیرششان تاثیر دارد.

گپ تحصیلی هم در کشورهای مختلف، قوانین متفاوتی دارد؛ مثلا اگر ۴ الی ۵ سال بعد از دیپلم به رفتن اقدام می‌کنید، کشورهایی مثل اتریش و هلند و فنلاند جای بهتری برای شما هستند.

یکی دیگر از شرایط مهم مهاجرت تحصیلی با دیپلم، شرایط مالی است. برای بسیاری از افراد موضوع مالی اهمیت ویژه‌ای دارد. از آن‌جا که شرایط مالی برای کشورهای مختلف هم متفاوت است، باید قبل از هرگونه اقدامی به‌خوبی دراین‌باره تحقیق کنید.

کشورهایی مثل آلمان، فرانسه، اسپانیا و اتریش، تحصیل به زبان رسمی کشورهای خودشان را در مقطع کارشناسی، رایگان اعلام کرده‌اند و اگر با شرایط مالی محدود قصد مهاجرت به این کشورها را دارید، بهترین کار یادگیری زبان کشور مقصد است.

مهاجرت تحصیلی با دیپلم فنی حرفه ای چگونه است؟

شرایط مهاجرت تحصیلی با دیپلم فنی حرفه ای در کشورهای مختلف باهم فرق دارد، اما قانون کلی این است که فرد متقاضی که در هنرستان فنی یا دبیرستان‌های فنی حرفه‌ای درس خوانده، باید حداقل مدرک فوق‌دیپلم یا کاردانی داشته باشد و سه سال هم سابقه کار مرتبط با مدرکش داشته باشد تا بتواند درخواست مهاجرت تحصیلی بدهد.

هرچند که این قانون برای برخی کشورها به‌گونه‌ای است که اگر دیپلم داشته باشید و پس از فارغ‌التحصیلی، ۵ سال در زمینه مرتبط کار کرده باشید هم می‌توانید مهاجرت تحصیلی کنید.

بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی با دیپلم کدامند؟

برای مهاجرت تحصیلی با مدرک دیپلم، گزینه‌های محدودتری دراختیار دارید. به‌طور کلی رایج‌ترین و محبوب‌ترین گزینه‌ها برای مهاجرت تحصیلی با دیپلم، کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان و کانادا هستند.

مهاجرت تحصیلی به کانادا با دیپلم

ارائه مدرک دیپلم ایرانی برای اپلای در مقطع کارشناسی در کانادا موردقبول است؛ هرچند که شرط معدل برای مهاجرت تحصیلی به کانادا با دیپلم بسیار مهم است و معدل شما نباید زیر ۱۵ باشد. داشتن مدرک تافل و آیلتس هم از واجبات مهاجرت تحصیلی به کانادا به‌شمار می‌آید و اثبات تمکن مالی هم از شروط دیگر این نوع مهاجرت است.

در برخی از رشته‌ها لازم است که قبل از ورود به دانشگاه، دوره خاصی را بگذرانید یا آزمون بدهید؛ مثل رشته هنر.

برای مهاجرت تحصیلی با دیپلم تجربی و تحصیل در رشته پزشکی در کانادا هم ابتدا باید در مقطع کارشناسی در یکی از دروس گروه علوم تجربی مثل زیست‌شناسی یا شیمی مدرک بگیرید، در انتها در آزمون MCAT شرکت کنید و بعد از اخذ نمره قبولی برای ورود به یکی از دانشگاه‌های پزشکی اقدام کنید.

هرچند ورود به دانشگاه پزشکی کانادا با این شرایط برای دانشجویان بین‌المللی دشوار است. یکی از روش‌هایی که می‌توانید مسیر خودتان را در این زمینه آسان‌تر کنید، این است که بعد از اخذ مدرک علوم تجربی، یک سال کار کنید تا بتوانید اقامت دائم کانادا را دریافت کنید و سپس برای ورود به دانشگاه پزشکی اقدام کنید.

مدارک و شرایط دانشگاه‌های مختلف در کانادا برای مهاجرت تحصیلی یکی نیستند، اما مدارک زیر تقریبا برای همه دانشگاه‌ها یکسان است:

  • مدرک ترجمه شده دیپلم
  • ریزنمرات دوره دبیرستان
  • مدرک زبان ازجمله تافل یا آیلتس
  • پاسپورت معتبر؛ حداقل شش ماه باید از اعتبار پاسپورت باقی مانده باشد.
  • گواهی سلامت؛ نشان‌دهنده این است که شما بیماری خاصی مثل بیماری‌های واگیردار که سلامت جامعه را به‌خطر می‌اندازد، ندارید.

گواهی عدم سوءپیشینه؛ از پلیس دریافت می‌شود و نشان می‌دهد که شما در کشور خودتان دردسری برای جامعه نداشته‌اید و ورود شما به کانادا باعث برهم‌خوردن امنیت جامعه نمی‌شود.

پذیرش کانادا با دیپلم

مهاجرت تحصیلی به آلمان با دیپلم

شرایطی که برای مهاجرت تحصیلی به آلمان وجود دارد، بسیار آسان‌تر از کشورهای اروپایی دیگر است. مدرکی در آلمان وجود دارد؛ تحت‌عنوان HZB که به‌معنی صلاحیت ورود به آموزش عالی است. HZB معتبر ازجمله شرایط مهم مهاجرت تحصیلی به آلمان است.

درصورتی‌که با مدرک دیپلم برای مقطع کارشناسی اپلای کنید، گواهی پایان تحصیلاتتان باید معتبر باشد و در آزمون ورودی نیز پذیرفته شوید. اگر مدرک دوران تحصیلتان ۱۱ ساله است، باید ابتدا یک سال در یکی از کالج‌های معتبر آلمان درس بخوانید و نمره قبولی را در آزمون‌های پایانی دریافت کنید

شرط معدل هم برای مهاجرت تحصیلی به کشور آلمان است و معدلتان باید بالای ۱۵ باشد. سن متقاضیان پذیرش تحصیلی که مدرک دیپلم دارند هم باید کمتر از ۲۲ سال باشد.

درست است که مهاجرت تحصیلی به آلمان با دیپلم تقریبا آسان است، اما داشتن تمکن مالی هم امری مهم محسوب می‌شود؛ مثلا برای ثبت‌نام هر ترم باید به‌طور جداگانه بین ۱۷۰ الی ۲۹۰ دلار آمریکا شهریه پرداخت کنید و احتمالا حدود ۲۰۵ دلار هم هزینه رفت‌وآمد شما برای شش ماه می‌شود که باید آن را هم ازقبل پرداخت کنید.

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا با دیپلم

در ایتالیا هم مانند آلمان، دوره ۱۲ ساله تحصیل موردقبول است و اگر دوره ۱۱ ساله دارید، باید یک سال را در یکی از کالج‌های ایتالیایی بگذرانید. مقطع کارشناسی در ایتالیا با نام Laurea خوانده می‌شود و سه سال طول می‌کشد. شرایط مهاجرت تحصیلی به ایتالیا با دیپلم با مهاجرت به سایر کشورهای اروپایی مثل آلمان تفاوت چندانی ندارد.

مهاجرت تحصیلی به ترکیه با مدرک دیپلم

مهاجرت تحصیلی به ترکیه با مدرک دیپلم، کار بسیار ساده‌تری نسبت به مهاجرت تحصیلی به یکی از کشورهای اروپایی است، چون مدرک دیپلم ایرانی به‌راحتی در این کشور پذیرفته می‌شود.

هرچند پیش از ورود به دانشگاه باید در آزمون ورودی شرکت کنید و نمره قبولی دریافت کنید و زبان انگلیسی یا ترکی هم بلد باشید. برای دریافت مدرک زبان ترکی باید در آزمون تومر شرکت کنید که شبیه به آیلتس و تافل است.

در یک نگاه

مهاجرت تحصیلی با مدرک دیپلم به کشورهای خارجی نه آن‌چنان دشوار است که تبدیل به عملی غیرممکن شود و نه آنقدر راحت است که مثل آب‌خوردن باشد و به‌سادگی قابل‌انجام. درکل شما و کسی که با مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد دارید، شرایط چندان متفاوتی برای مهاجرت ندارید؛ به‌جز محدودیت در کشورهای مقصد و برخی موارد دیگر.

Rate this post