تاثیر دانشگاه دولتی در اپلای

تاثیر دانشگاه در اپلای چقدر است؟ (دولتی، آزاد و پیام نور)

فهرست مطالب

هرساله دانشجویان زیادی از دانشگاه‌های مختلف برای تحصیل در کشورهای خارجی اقدام می‌کنند. ازطرفی نوع دانشگاه‌ها در ایران با یکدیگر متفاوت است. همه دانشجوها در دانشگاه‌های دولتی درس نمی‌خوانند و دانشگاه‌هایی مثل دانشگاه آزاد، پیام نور و علمی-کاربردی نیز هرساله دانشجوهای زیادی را می‌پذیرند.

طبق آمار موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰ حدود ۱۳.۲ درصد از دانشجویان کشور در دانشگاه‌های پیام نور و حدود ۷.۲ درصد از آن‌ها هم در دانشگاه‌های علمی-کاربردی درس خوانده‌اند.

بنابراین این سوال پیش می‌آید که آیا تاثیر دانشگاه مبدا در اپلای امری واقعی است یا ساختگی. می‌توان گفت تاحدودی تاثیرگذار است، اما اصلا به این معنا نیست که اگر در دانشگاهی غیر دانشگاه‌های دولتی درس خوانده‌اید، دیگر باید قید مهاجرت تحصیلی را بزنید.

با ادامه مطلب همراه باشید تا با تاثیر دانشگاه در اپلای آشنا شوید.

آیا اعتبار دانشگاه محل تحصیل در اپلای تاثیر دارد؟

اگر اعتبار را برابر با رنک یا همان رتبه دانشگاه درنظر بگیریم، باید بگوییم که تاثیر دانشگاه در اپلای تاحدودی قابل‌توجه است. درواقع در کشورهای خارجی، مهم‌ترین عوامل برای اخذ پذیرش تحصیلی، معدل بالای دانشجو، رزومه قوی و مقالاتی است که ارائه داده و موردتایید واقع شده‌اند.

به‌جز تاثیر دانشگاه شریف در اپلای و تاثیر دانشگاه تهران در اپلای، یعنی دانشگاه‌هایی که برای دانشگاه‌ها و اساتید خارجی شناخته‌شده هستند، سایر مراکز تحصیلی ایران تقریبا هم‌رده با یکدیگر درنظر گرفته می‌شوند و تاثیر خاصی برروی پذیرش ندارند.

دلیل شناخته‌شدن دانشگاه‌های مذکور هم تعداد زیاد فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌هاست که اپلای کرده و در این سال‌ها در دانشگاه‌های معتبر خارج از کشور درس خوانده‌اند.

از آن‌جا که اساتید خارجی، شناختی نسبت به سیستم تحصیلی و دانشگاه‌های متوسط و ضعیف ایرانی ندارند، این دانشگاه‌ها تاثیر چندانی برروی شانس اپلای ندارند. اما در رشته مهندسی، سخت‌گیری‌ها کمتر است و معدل آخرین مدرک در بسیاری از کشورها اهمیت کمتری نسبت به مدرک زبان دارد.

هرچند به‌طور کلی تاثیر معدل برروی اپلای به شهر، دانشگاه و رشته موردنظر بستگی دارد.

یکی دیگر از موارد تاثیر دانشگاه در اپلای، اعتبار و رتبه دانشگاه مقصد است. اگر قصد دارید که در یکی از دانشگاه‌های معتبر دنیا تحصیل کنید که رنک بالایی در رتبه‌بندی جهانی دارد، لازم است که دانشگاه محل تحصیلتان هم معتبر باشد؛ اما اگر خود دانشگاه برای شما اهمیت چندانی ندارد و بیشتر رشته و محیط آموزشی مدنظر شماست، تاثیر دانشگاه مبدا در اپلای زیاد نیست و مواردی که ذکر کردیم، مهم‌تر هستند.

درکل نمی‌توان معیار ثابتی را برای همه دانشگاه‌ها و کشورها درنظر گرفت؛ مثلا نمی‌توانیم بگوییم که از فلان معدل تا فلان معدل برای اپلای موردتایید است و کمتر از آن قابل‌قبول واقع نمی‌شود؛ چون عوامل زیادی دخیل هستند و افزایش یا کاهش شانس اپلای تحصیلی با ترکیبی از این عوامل انجام می‌شود.

تاثیر مدرک دانشگاه دولتی در اپلای چقدر است؟

معیار اصلی تاثیر دانشگاه محل تحصیل در اپلای این است که دانشگاه، موردتایید وزارت علوم باشد و مدرک آن را همین وزارت‌خانه صادر کرده باشد. دانشگاه‌های دولتی هم که مشخصا در این زیرمجموعه قرار می‌گیرند.

درس خواندن در دانشگاه‌های دولتی برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در کشورهای خارجی را دارند، یک امتیاز محسوب می‌شود؛ اما نه امتیازی تعیین‌کننده.

درواقع دو دانشگاه صنعتی شریف و تهران در دنیا شناخته‌شده هستند و غیر از آن می‌توان گفت که برخی اساتید به‌خاطر دانشجویانی که داشته‌اند، ممکن است دانشگاه صنعتی اصفهان، علم و صنعت یا امیرکبیر را هم بشناسند، اما اگر در این دانشگاه‌ها درس نخوانده‌اید، تحصیل در سایر دانشگاه‌های دولتی با یکدیگر فرقی ندارند و دانشگاه‌های دولتی نسبت به یکدیگر امتیاز خاصی ندارند.

یکی دیگر از مواردی که دانشگاه دولتی برروی آن تاثیرگذار است، دریافت فاند و بورسیه است. اگر قصد گرفتن بورسیه را داشته باشید، دانشگاه‌های دولتی برتر ایران شانس شما را برای این امر افزایش می‌دهند.

اپلای از دانشگاه های دولتی

آیا با مدرک دانشگاه آزاد میتوان اپلای کرد؟

یکی از بزرگ‌ترین سوالاتی که برای هر فرد متقاضی مهاجرت تحصیلی پیش می‌آید، این است که با مدرک دانشگاه آزاد می‌توان مهاجرت کرد یا نه؟ شاید بارها این جمله را شنیده باشید که تاثیر دانشگاه محل تحصیل در اپلای زیاد است و اپلای با مدرک دانشگاه آزاد امکان‌پذیر نیست؛ اما این باور اشتباه است.

دانشگاه آزاد ازنظر تعداد دانشجو اولین دانشگاه مهم بزرگ ایران محسوب می‌شود.

همانطور که پیشتر گفتیم، عامل مهم در افزایش شانس اپلای تحصیلی، معدل تحصیلی و رزومه است و البته توانایی صحبت به زبان انگلیسی و نمره مدرک آن. فرض کنید یک دانشجو در دانشگاه دولتی درس خوانده و معدلش ۱۵ شده و نمره آیلتس ۶ کسب کرده؛ چنین فردی برای اپلای شانس کمتری نسبت به دانشجویی دارد که در دانشگاه آزاد درس خوانده و معدلش ۱۷ و نمره آیلتس او هم ۷.۵ است.

یکی از عوامل دخیل در افزایش شانس پذیرش تحصیلی دانشجو اعتبار اساتید و واحدهای تدریس شده در دانشگاه است. بسیاری از اساتید دانشگاه آزاد، خودشان در دانشگاه‌های معتبر دنیا درس خوانده‌اند و حتی بعضی از آن‌ها هم‌زمان در دانشگاه‌های دولتی هم تدریس می‌کنند، افراد معتبری شناخته می‌شوند و واحدهایی که تدریس می‌کنند هم از اعتبار زیادی برخوردار است؛ بنابراین شانس دانشجوهایشان برای اپلای بالا می‌رود.

شانس اپلای با مدرک پیام نور و علمی کاربردی چقدر است؟

دانشگاه پیام نور در سال‌های اخیر توانسته جایگاه علمی خود را بالاتر ببرد و خود را دربین دانشگاه‌های دولتی جای دهد. درواقع به دانشگاه پیام نور، دانشگاه نیمه‌دولتی هم می‌گویند؛ بنابراین در بسیاری از کشورهای خارجی، اپلای با مدرک دانشگاه پیام نور کار سختی نیست.

حتی از آن‌جا که سیستم آموزشی در دانشگاه پیام نور، پژوهش‌محور بوده و دانشجوها بیشتر به‌صورت خودخوان درس می‌آموزند، اعتبار زیادی دربین دانشگاه‌های خارج از کشور کسب می‌کنند، چون اعتقاد بر این است که خود دانشجو توانسته به این جایگاه و معدل برسد.

دانشگاه پیام نور دومین دانشگاه ایران ازنظر تعداد دانشجو محسوب می‌شود و حدود ۲۳ درصد از کل دانشجویان کشور در این نوع دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند. دانشگاه پیام نور با بیشتر از ۳۷ هزار مقاله جزو ۱۰ دانشگاه برتر ایران محسوب می‌شود.

از آن‌جایی که بسیاری از دانشجوهای دانشگاه پیام نور افراد شاغلی هستند که می‌خواهند جایگاه خود را ارتقا دهند؛ بنابراین پیام نور، دانشگاه معتبری از این‌لحاظ محسوب می‌شود و اپلای با مدرک پیام نور در بسیاری از کشورها امکان‌‌پذیر است.

مدرک دانشگاه پیام نور ازطرف وزارت علوم صادر می‌شود و همه ادارات موظف هستند که دانشجوی فارغ‌التحصیل از این دانشگاه‌ها را درصورت داشتن شرایط کاری بپذیرند؛ درغیر این‌صورت تخلف کرده‌اند. بنابراین مدرک آن در این زمینه تفاوت چندانی با دانشگاه‌های دولتی ندارد و بازهم رزومه و معدل دانشجو مهم است.

هرچند برخی کشورها مدرک پیام نور را معتبر نمی‌دانند؛ مثل ترکیه و برزیل، اما کشورهای بزرگ و خوش‌نامی در عرصه دانشگاهی این مدرک را قبول دارند و دانشجوهایش را پذیرش می‌کنند؛ ازجمله آمریکا، فرانسه، مالزی، هند، انگلستان و…

اعتبار مدرک دانشگاه علمی-کاربردی در کشورهای خارجی کمتر است و اپلای با مدرک علمی-کاربردی دشوارتر است، اما اینگونه نیست که این مدرک در هیچ کشوری قابل‌قبول نباشد. کشورهای مدرن اروپایی مثل نروژ و آلمان و کشور دانشجوپذیری مانند استرالیا دانشجویان علمی-کاربردی را پذیرش می‌کنند.

ازطرفی اپلای با مدرک دانشگاه غیرانتفاعی کار بسیار سختی بوده و دانشگاه‌های زیادی وجود ندارند که دانشجوهای این دانشگاه را بپذیرند.

اپلای از دانشگاه آزاد

در یک نگاه

درکل دانشجوی هر دانشگاهی که هستید، بهتر است بدون توجه به نوع دانشگاهتان و تاثیر دانشگاه در اپلای برروی پایه‌های علمی خود کار کرده و سعی کنید که معدل خود را بالا ببرید و از مشروطی بپرهیزید.

ازطرفی حتما با مشورت اساتید خودتان در پروژه‌های تحقیقاتی شرکت کنید و پایان‌نامه خود را جدی بگیرید. یادگیری زبان انگلیسی برای بسیاری افراد دشوار است و در انجام آن تنبلی می‌کنند؛ اما باید بدانید که بلد بودن زبان یکی از مهم‌ترین عوامل دخیل در بالا بردن شانس پذیرش تحصیلی است، بنابراین حتما در دوران دانشگاه برروی مهارت‌های زبانی خود کار کنید.

Rate this post