تحصیل در کانادا بهتر است یا آلمان؟ (شرایط زندگی، هزینه‌ها، بازار کار)

فهرست مطالب

وقتی صحبت از تصمیم گرفتن برای محل تحصیل و مهاجرت تحصیلی پیش می‌آید، عوامل مختلفی را باید مدنظر قرار داد. کشورهای زیادی مقصد مهاجرت تحصیلی دانشجویان و دانش‌آموزان ایرانی را تشکیل می‌دهند.

کانادا و آلمان دو مورد از این کشورها هستند؛ کشورهایی که هرکدام مزایا و معایب خودشان را دارند. بنابراین برای اینکه بین این دو کشور انتخاب کنید باید به مقایسه تحصیل در کانادا و آلمان بپردازید، عوامل مرتبط را بررسی کرده و بسنجید و بعد از آن تصمیم بگیرید.

در ادامه شرایط زندگی، کار و تحصیل در این دو کشور را مقایسه می‌کنیم و به شما می‌گوییم که تحصیل در کانادا بهتر است یا آلمان.

سریع و بی دردسر پذیرش بهترین دانشگاه های کانادا رو بگیر
با ضمانت بازگشت وجه

مقایسه تحصیل در کانادا و آلمان از نظر اعتبار دانشگاه و مدارک

تعداد دانشجویان بین‌المللی در کشور آلمان هرساله رو به افزایش است. در سال ۲۰۲۱ حدود ۳۳۰ هزار دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه‌های آلمان ثبت‌نام کردند که درواقع معادل با ۵ درصد افزایش نسبت به سال گذشته بود.

ازطرفی در کانادا هم تعداد دانشجویان بین‌المللی که در دانشگاه‌های این کشور ثبت‌نام می‌کنند، روزبه‌روز درحال افزایش و تعداد دانشجویان بومی رو به کاهش است. کالج‌ها و دانشگاه‌های کانادایی پذیرای بیش از ۳۸۰ هزار دانشجوی بین‌المللی هستند و این مقدار هرساله حدود ۱۴ درصد افزایش می‌یابد.

دانشگاه‌های معتبر زیادی در هردو کشور وجود دارد که در زمینه تدریس و تحقیق به مراتب والایی دست پیدا کرده‌اند که همگی در فهرست دانشگاه‌های برتر دنیا قرار دارند؛ ازجمله:

  • دانشگاه فنی مونیخ (Technical University of Munich)
  • دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ (Ludwig Maximilian University of Munich)
  • دانشگاه روپرشت-کارلز هایدلبرگ (Ruprecht-Karls Universitat Heidelberg)
  • دانشگاه تورنتو (University of Toronto)
  • دانشگاه مک‌گیل (McGill University)

دانشگاه بریتیش کلمبیا (University of British Columbia) در کانادا

مقایسه تحصیل در کانادا و آلمان از نظر اخذ پذیرش و ویزا

اگر بخواهید برای ادامه تحصیل به دو کشور آلمان و کانادا مهاجرت کنید، نیاز به ویزای دانشجویی (Study Permit) دارید. روند اخذ ویزا برای هردو کشور نسبتا سرراست است و آلمان و کانادا الزامات مشابهی دارند.

جدا از مستندات و رویه‌های عادی دریافت ویزا دانشجویان بین‌المللی باید نامه پذیرش دانشگاه، مدارک تحصیلی، بیمه سلامت و درصورت داشتن فاند و بورسیه، مدارک مربوط به آن را ارائه کنند.

نرخ پذیرش در دانشگاه‌های آلمان کمتر از کاناداست و همین مسئله باعث می‌شود که ورود به دانشگاه‌های طراز اول جهانی آلمان سخت‌تر شود. نرخ پذیرش دانشگاه‌های دولتی در آلمان ۳۰ درصد است؛ درحالی که این عدد برای دانشگاه‌های کانادا بین ۴۰ الی ۵۸.۷ درصد برآورد شده است.

بنابراین در مقایسه تحصیل در کانادا و آلمان ازنظر نرخ پذیرش، کشور کانادا در طرف برنده قرار دارد؛ البته این بدان معنا نیست که شما نباید برای دانشگاه‌های آلمان درخواست بفرستید. خوب است بدانید که نرخ پذیرش دانشگاه‌های خصوصی آلمان بیشتر بوده و به حدود ۶۰ درصد می‌رسد.

مقایسه تحصیل در آلمان و کانادا از نظر شهریه دانشگاه

یکی از مهم‌ترین عواملی که باید هنگام انتخاب محل مهاجرت تحصیلی درنظر بگیرید، مقدار شهریه دانشگاه است. در کشور آلمان، شهریه‌ها بسیار کمتر از کشور کاناداست.

بیشتر دانشگاه‌های دولتی آلمان شهریه‌ای از دانشجویان بین‌المللی دریافت نمی‌کنند؛ هرچند دانشجویان باید بین ۲۰۰ الی ۵۰۰ یورو شهریه ترمیک پرداخت کنند. شهریه دانشگاه‌های خصوصی هم در آلمان نسبت کانادا کمتر است.

این نکته را درنظر داشته باشید که اگر قصد تحصیل رایگان در کشور آلمان را دارید، باید مدرک زبان آلمانی داشته باشید و درصورت تحصیل به زبان انگلیسی در این کشور هزینه‌های دانشگاهی برای شما ثبت می‌شوند و باید آن‌ها را پرداخت کنید.

مقایسه تحصیل در کانادا و آلمان از نظر شرایط زندگی

اگر این سوال درمورد هزینه‌های زندگی برای شما پیش آمده که تحصیل در کانادا بهتر است یا آلمان، باید بگوییم که هزینه زندگی برای دانشجویان بین‌المللی در آلمان طبق گزارش دولت این کشور حداقل ۸۶۱ یورو در سال است.

البته این مقدار باید در حساب بلوکه‌شده (Blocked Account) دانشجو قرار داشته باشد تا بتواند تمکن مالی خود را برای دریافت ویزا اثبات کند. این هزینه صرف مواردی مثل غذا، اجاره‌خانه و پرداخت قبوض می‌شود.

دانشجویان بین‌المللی که در کانادا زندگی می‌کنند، برای تامین هزینه‌های زندگی خود باید حداقل ۸۰۰ دلار آمریکا در سال صرف کنند و البته هزینه‌های خوابگاهی هم حداقل معادل ۱۰۸۰ دلار خواهد بود.

هم در آلمان و هم در کانادا، دانشجویان بین‌المللی اجازه دارند که درحین تحصیل کار کنند. دانشجویان خارج از حوزه کشورهای اتحادیه اروپا در آلمان می‌توانند تا ۱۲۰ روز به‌طور تمام‌وقت یا ۲۴۰ روز به‌طور نیمه‌وقت در سال کار کنند. ازطرفی دانشجویان بین‌المللی در کانادا می‌توانند تا ۲۰ ساعت در هفته و همینطور در روزهای تعطیل به‌صورت تمام‌وقت کار کنند.

دانشجویان بین‌المللی که بیشتر از ۱۸۳ روز در کانادا اقامت داشته‌اند، بدون درنظر گرفتن اینکه درآمدی در کانادا دارند یا خیر، باید مالیات بپردازند. آلمان درمورد مالیات سهل‌گیرانه‌تر رفتار می‌کند؛ بدین‌صورت که دانشجویان بین‌المللی در این کشور که زیر ۴۵۰ یورو در ماه درآمد کسب می‌کنند، نیازی به پرداخت مالیات ندارند.

در بحث مقایسه تحصیل در آلمان و کانادا ازنظر آب‌وهوا انتخاب کاملا به شرایط خودتان بستگی دارد؛ چون آب‌وهوای استان‌ها و شهرهای ایران بسیار متفاوت بوده و ممکن است هرکدام از شما به شرایط آب‌وهوایی خاصی عادت داشته باشید.

آلمان آب‌وهوایی ملایم دارد و دمای میانگین آن بین ۱۰- تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد است. تابستان‌های این کشور معتدل و زمستان‌های آن سرد هستند؛ اما عموما گرما و سرمای فصول شدید نیستند. ازطرفی دمای کانادا بین ۴۰- تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد متغیر است. تابستان‌های کانادا بسیار گرم و شرجی است؛ درصورتی‌که زمستان‌ها برف زیادی می‌بارد و یخبندان است.

اگر بخواهیم آلمان و کانادا را ازلحاظ شرایط فرهنگی بررسی کنیم، باید بگوییم که آلمان فرهنگی غنی و تاریخی کهن دارد و چندین رویداد و فستیوال فرهنگی در سرتاسر سال در این کشور برگزار می‌شود. کانادا هم کشوری چندفرهنگی است، زیرا افرادی از سرتاسر دنیا در آن زندگی می‌کنند. در کانادا هم رویدادها و فستیوال‌های فرهنگی بسیاری درطول سال برگزار می‌شوند.

این نکته را درمورد همخوانی فرهنگ‌ها درنظر داشته باشید که فرهنگ مردم آلمان با ما تفاوت‌های بسیاری دارد و وفق دادن خود با مردم ساکن کانادا به‌دلیل تنوع فرهنگی و حضور ایرانیان زیاد در این کشور نسبت به آلمان برای دانشجویان بین‌المللی راحت‌تر است.

یکی دیگر از موارد مقایسه تحصیل در آلمان و کانادا مسئله زبان است. علی‌رغم اینکه زبان رسمی در کشور آلمان، آلمانی است، افراد زیادی هم در سرتاسر این کشور به زبان انگلیسی تسلط دارند.

رتبه مهارت زبان انگلیسی یا همان EPI در کشور آلمان در بین ۱۰۰ کشور غیرانگلیسی‌زبان ۱۰ است.  این عامل باعث می‌شود که دانشجویان بین‌المللی راحت‌تر بتوانند با افراد بومی ارتباط برقرار کنند و به زندگی روزمره خود برسند.

ازطرفی کانادا دو زبان رسمی دارد؛ یعنی انگلیسی و فرانسوی. هرچند زبان غالب در کانادا انگلیسی است، زیرا بیشتر از ۷۵ درصد جمعیت کانادا از انگلیسی به‌عنوان زبان اول استفاده می‌کنند؛ البته این امر بستگی به محل سکونت شما در کانادا هم دارد، چون در برخی ایالات مثل کبک (Quebec) تقریبا زبان اصلی همه ساکنان، فرانسوی است.

موضوع سلامت و درمان را می‌توان یکی از مهم‌ترین مسائل هر کشور دانست. در آلمان موسسات بیمه مختلفی وجود دارد. دانشجویان بین‌المللی این کشور باید توسط یک شرکت دولتی یا خصوصی بیمه شوند. کیفیت سلامت و درمان در آلمان در سطح عالی بوده و به‌راحتی می‌توان در آن هر پزشک و متخصصی را پیدا کرد.

ازطرف دیگر کشور کانادا به سیستم سلامت و درمان رایگان و خوبش معروف است، اما این رایگان بودن صرفا برای شهروندان کانادایی صادق است. دانشجویان بین‌المللی در کانادا هم باید مانند آلمان تحت پوشش شرکت‌های بیمه قرار بگیرند و حق بیمه را پرداخت کنند.

آلمان یکی از امن‌ترین کشورهای اروپا برای دانشجویان بین‌المللی به‌شمار می‌آید. نرخ قتل در آلمان برابر با ۰.۸۶ در هر ۱۰۰ هزار شهروند است و احتمال وقوع جرم و جنایت در این کشور بسیار پایین.

کانادا هم یکی از امن‌ترین کشورهای دنیا محسوب می‌شود و نرخ جرم و جنایت کمی دارد. نرخ وقوع قتل در کانادا برابر با ۲.۰۵ در هر ۱۰۰ هزار شهروند برآورد شده است.

مقایسه تحصیل در آلمان و کانادا از نظر بازار کار

آلمان به اقتصاد قوی و صنایع جهانی‌اش معروف است. به‌همین دلیل جای تعجب نیست که موقعیت‌های شغلی بسیاری برای فارغ‌التحصیلان این کشور دردسترس باشد. درحقیقت نرخ استخدام فارغ‌التحصیلان در آلمان برابر با ۸۱.۵ درصد بوده و این کشور از این لحاظ در رتبه دوم اروپا قرار دارد.

ازطرفی ۱۸ دانشگاه کانادا هم درمیان ۵۰۰ دانشگاه دنیا با بیشترین تعداد فارغ‌التحصیل استخدامی قرار دارند. نرخ بیکاری در کانادا برابر با ۷.۵ درصد و در آلمان هم ۴.۵ درصد است.

دانشجویان بین‌المللی، هم در آلمان و هم در کانادا، فرصت زندگی و کار بعد از فارغ‌التحصیلی را دارند. در آلمان شما می‌توانید تا ۱۸ ماه پس از فارغ‌التحصیلی در این کشور بمانید و به‌دنبال کار بگردید. اگر پیش از منقضی شدن ویزا کار مناسبی پیدا کنید، می‌توانید برای مجوز اقامت درخواست دهید.

در کانادا اوضاع بهتر است و شما تا ۳ سال پس از فارغ‌التحصیلی حق ماندن در این کشور را دارید؛ درواقع یک مجوز کار بعد از فارغ‌التحصیلی (Post-Graduation Work Permit Program) به شما داده می‌شود و به‌واسطه آن می‌توانید به‌دنبال کار در کشور کانادا باشید.

در آلمان حقوق‌ها به‌طور ماهیانه پرداخت می‌شوند؛ درحالی‌که دستمزد کارمندان در کانادا دوهفته یک‌بار واریز می‌شود.

در کانادا مقدار دستمزدهای پرداختی بیشتر از آلمان است؛ اما این نکته را هم درنظر داشته باشید که به‌همان مراتب هزینه زندگی در کانادا هم بالاتر بوده و عمده این هزینه‌ها صرف اجاره‌خانه می‌شوند.

بالاخره تحصیل در کانادا بهتر است یا آلمان؟

به‌طور کلی، هم کانادا و هم آلمان مقاصد بزرگ و خوبی برای ادامه تحصیل دانشجویان بین‌المللی هستند و هردو کشور مزایا و هم معایب خاص خودشان را دارند. نهایتا اگر بخواهید بدانید که تحصیل در کانادا بهتر است یا آلمان، تصمیم‌گیری برعهده خود شماست؛ چون شما باید با درنظر گرفتن عوامل مختلف و باتوجه به شرایط زندگی خودتان انتخاب کنید.

مثلا اگر به‌دنبال این هستید که بدون پرداخت شهریه، حضور در دانشگاه‌های طراز اول جهانی را تجربه کنید، آلمان انتخاب بهتری برای شما محسوب می‌شود؛ اما اگر می‌خواهید بعد از تحصیل مدت زمان بیشتری در کشور بمانید و به‌دنبال کار بهتری باشید، تحصیل در کانادا برای شما مناسب‌تر است.

هر کشوری را که در انتها انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید که قبل از تصمیم‌گیری کاملا به مقایسه تحصیل در کانادا و آلمان پرداخته‌اید، تمامی عوامل را سبک‌وسنگین کرده و باتوجه به شرایط مالی، فرهنگی، روحی، اجتماعی و… خود سنجیده‌اید.

Rate this post